Jaunumi
Facebook ievēro Eiropas Komisijas un patērētāju tiesību aizsardzības iestāžu prasības mainīt noteikumus un patērētājiem skaidrot datu izmantošanu

Eiropas Komisija un patērētāju tiesību aizsardzības iestādes ir atzinīgi novērtējušas Facebook atjauninātos pakalpojumu sniegšanas noteikumus. Tagad tajos nepārprotami paskaidrots, kā uzņēmums izmanto lietotāju datus, lai izstrādātu profilēšanas darbības un mērķreklāmu uzņēmuma finansēšanas nolūkā.

Jaunajos noteikumos ir sīki izklāstīts, kādus pakalpojumus Facebook pārdod trešām personām, pamatojoties uz lietotāju datu izmantošanu, kā patērētāji var slēgt savus kontus un kādu iemeslu dēļ var atspējot kontus. Šīs izmaiņas tiek veiktas pēc informācijas apmaiņas, kuras mērķis ir panākt, lai Facebook uzņēmējdarbības modelis tiktu pilnībā atklāts lietotājiem saprotamā un vienkāršā valodā.

Tieslietu, patērētāju un dzimumu līdztiesības komisāre Vera Jourova pauda gandarījumu par šo vienošanos: “Šodien Facebook beidzot izrāda apņemšanos nodrošināt lielāku pārredzamību un vienkāršu valodu lietošanas noteikumos. Uzņēmumam, kas vēlas atjaunot patērētāju uzticību pēc Facebook/Cambridge Analytica skandāla, nevajadzētu slēpties aiz sarežģīta, juridiska žargona par to, kā tas pelna miljardus par cilvēku datiem. Tagad lietotāji skaidri sapratīs, ka viņu datus sociālais tīkls izmanto, lai pārdotu mērķreklāmas. Apvienojot spēkus, patērētāju tiesību aizsardzības iestādes un Eiropas Komisija iestājas par ES patērētāju tiesībām.”

Pēc Cambridge Analytica skandāla un pēc sociālo plašsaziņas līdzekļu platformu izmeklēšanas 2018. gadā Eiropas Komisija un valstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādes pieprasīja, lai Facebook skaidri informētu patērētājus par to, kā tiek finansēts sociālais tīkls un kādi ieņēmumi tiek gūti no patērētāju datu izmantošanas. Tās arī lūdza platformu nodrošināt pārējo pakalpojumu sniegšanas noteikumu atbilstību ES tiesību aktiem patērētāju tiesību aizsardzības jomā.

Rezultātā Facebook ieviesīs jaunu tekstu pakalpojumu sniegšanas noteikumos, paskaidrojot, ka tas nenosaka lietotājiem maksu par pakalpojumiem apmaiņā pret lietotāju piekrišanu dalīties ar saviem datiem un saņemt komerciālas reklāmas. Facebook noteikumos tagad nepārprotami paskaidrots, ka tā uzņēmējdarbības modelis balstās uz mērķreklāmas pakalpojumu pārdošanu tirgotājiem, izmantojot datus no lietotāju profiliem. 

Turklāt pēc izpildes darbības Facebook ir arī grozījis:

savu atbildības ierobežošanas politiku un tagad atzīst savu atbildību nolaidības gadījumā, piemēram, kad trešās personas ir nepareizi izmantojušas datus;savas pilnvaras vienpusēji mainīt noteikumus, ierobežojot tās līdz gadījumiem, kad izmaiņas ir pamatotas, arī ņemot vērā patērētāja intereses;noteikumus par tāda satura pagaidu saglabāšanu, ko patērētāji ir dzēsuši. Šādu saturu var saglabāt tikai īpašos gadījumos, piemēram, lai ievērotu iestādes izpildes pieprasījumu, un ilgākais 90 dienas tehnisku iemeslu dēļ;valodu, kas skaidro lietotāju tiesības iesniegt pārsūdzību, kad viņu saturs ir izņemts.

Turpmāki pasākumi

Facebook pabeigs visu saistību īstenošanu vēlākais līdz 2019. gada jūnija beigām. Komisija un Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības tīkls cieši uzraudzīs īstenošanu.

Ja Facebook nepilda savas saistības, valstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādes varētu nolemt piemērot piespiedu izpildes pasākumus, tajā skaitā sankcijas. 

Konteksts

ES Regulā par sadarbību patērētāju tiesību aizsardzības jomā valstu patērētāju tiesību aizsardzības iestādes ir sasaistītas Eiropas mēroga tiesībaizsardzības tīklā. Uz šā pamata vienas ES dalībvalsts iestāde var lūgt palīdzību no attiecīgās iestādes citā ES dalībvalstī, lai apturētu ES patērētāju tiesību pārrobežu pārkāpumu.

Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības tīkls Francijas Konkurences politikas, patērētāju lietu un krāpšanas apkarošanas ģenerāldirektorāta (DGCCRF) vadībā veica kopīgu novērtējumu par Facebook pakalpojumu noteikumiem un lūdza uzņēmumu, kā arī Twitter un Google+ uzlabot vairākus līguma noteikumus.

Plašāka informācija

Faktu lapa par Facebook īstenotajiem grozījumiem (materiāls angļu valodā)

Paziņojums presei par sociālo plašsaziņas līdzekļu darbības rezultātiem

 

Publicēšanas datums 11.04.2019.