Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) sagatavotais pārskats par nebanku patērētāju kreditēšanas tirgus darbību liecina, ka kreditēšanas portfelis nebanku sektorā 2019.gadā kopumā ir audzis par 7,4 % sasniedzot 764,33 milj. EUR. Tomēr ir samazinājies no jauna izsniegto kredītu apjoms par 5,17 % jeb 32,59 milj. EUR. Samazinājums no jauna izsniegto kredītu apjomos vērojams vairākos patērētāju kreditēšanas segmentos – hipotekārajos, distances kredītos, automašīnu u.c. preču līzingos, kamēr vairākās jomās vērojama apjoma palielināšanās – patēriņa kredītu un lombardu sektorā.
Nebanku sektora kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji 2019.gadā patērētājiem no jauna izsniedza kredītus 597,27 milj. EUR apmērā, kas ir par 32,59 milj. EUR (5,17 %) mazāk nekā 2018. gadā. No jauna izsniegtajos kredītos 2019. gadā turpina dominēt Distances kredīti ar 236,47 milj. EUR jeb 40% no visas no jauna izsniegto kredītu kopsummas, kam seko līzings un citu ar transportlīdzekli vai citu objektu nodrošinātie kredīti ar 175,08 milj. EUR jeb 29%.
Izsniegto kredītu samazinājums summā, salīdzinot 2019.gadu pret 2018.gadu, visvairāk ir samazinājies hipotekārajiem kredītiem (-10,89%), distances kredītiem (-10,33%) un līzinga un citiem ar transporta līdzekli/objektu nodrošinātajiem kredītiem (-6,08%), kamēr kredītu pret kustamas lietas ķīlu izsniegšanas (+7,04%) un patēriņa kredītu (+3,29) apjomi ir palielinājušies.
Par spīti tam, ka izsniegto kredītu apjoms kopumā ir samazinājies, 2019.gadā salīdzinot ar 2018. gadu būtisks pieaugums gan apjoma gan skaita ziņā novērojams aizdevumu atmaksas grafiku un/vai beztermiņa (kredītlīnijas) kredītiem. Kredītu skaita ziņā tas ir palielinājis par 94,76%, savukārt apjoma (kopsummas) ziņā par 66,56%. Savukārt būtiski samazinājies ir izsniegto maksas distances kredītu ar atmaksu 1 maksājumā skaits (89,56%) un kopsumma (94,03%). Tāpat samazinājums novērojams bezmaksas izsniegto distances kredītu skaitā (57,04%) un kopsummā (53,08%).
Nebanku kreditētāju kopējā kredītportfeļa kvalitāte ir stabila un arī 2019.gadā ir turpinājusi uzlaboties - uz 2019.gada 31.decembri kredītu bez kavējuma īpatsvars kopējā portfelī bija 88,34%, kas gandrīz par 1 procentpunktu labāks rādītājs nekā uz 2018.gada 31.decembri.
Vislabākā kredītu kvalitāte 2019.gadā turpināja saglabāties līzinga un citu ar transportlīdzekli vai citu objektu nodrošināto kredītu grupā (bez kavējuma 93,62% no kredītportfeļa). Otrais labākais kredītu portfelis patēriņa kredītiem (bez kavējuma 87,93%). Distances kredītiem bez kavējuma īpatsvars no 78,96 (2018.gadā) ir nedaudz samazinājies un 2019.gadā ir 77,63%. Savukārt hipotekāriem kredītiem kredītu īpatsvars bez kavējuma ir samazinājies no 75,09 (2018.gadā) uz 71,80 (2019.gadā.)
Patērētāji turpina izmantot Distances kredītu pagarināšanas pakalpojums. Tomēr kopumā 2019.gadā veikti 254 593 distances kredītu pagarinājumi, kas ir par 74,07% mazāk nekā 2018.gadā. Iemesli visvairāk būtu skaidrojami ar normatīvo aktu izmaiņām, kuri neļauj distances kredītus ar atmaksu vienā maksājumā un termiņu līdz 30 dienām, pagarināt vairāk kā vienu reizi, kā arī ar to, ka sākot ar 2019.gada 1.jūliju, normatīvo aktu izmaiņu dēļ, samazinot maksimāli pieļaujamo kredīta kopējo izmaksu aprobežojumu līdz 0,07%, kredītu devēji īstermiņa kredīta produktus aizstāj ar ilgtermiņa kredītlīnijām vai kredītiem ar aizdevuma atmaksas grafikiem.
PTAC veiktās kreditēšanas reklāmas uzraudzības aktivitātes
Kopš Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (turpmāk – PTAL) grozījumu spēkā stāšanās un arī pirms tam, PTAC ieguldījis būtisku skaidrošanas darbu, lai nozarei izmaiņas būtu pēc iespējas saprotamākas un praksē piemērojamas. Arī šajā jomā PTAC pieeja ir bijusi balstoties uz “Konsultē vispirms” principu un orientēta uz to, lai proaktīvi novērstu pretlikumīgu kreditēšanas reklāmu parādīšanos. Izstrādātas vadlīnijas komersantiem, sniegtas vairāk kā 300 telefoniskas un elektroniskas konsultācijas komersantiem, gandrīz 20 tikšanās un vairāki izglītojoši semināri reklāmas aģentūrām, kredītu devējiem, kredītu starpniekiem, preču pārdevējiem, radio un televīzijai. Pēc PTAC sniegtajām konsultācijām un aizrādījumiem, vairumā reklāmu kampaņu materiālos veikti nozīmīgi labojumi vai arī tās vispār neparādījās publiski.
reklāmām.
Neskatoties, ka tika veikts plašs pārkāpumu novēršanas darbs, sākotnēji sniedzot konsultācijas, PTAC tomēr ir uzsācis arī 17 reklāmu uzraudzības lietas (preventīvās uzraudzības lietas).
PTAC novērotie un konstatētie būtiskākie pārkāpumi ir:
nav vienota izpratne par terminu “zīmolvārds” - tiek izmantoti uzrunājoši saukļi, kas pēc būtības uzskatāmi par patērētāju kreditēšanas reklāmu;pārkāpumi, reklamējot kredītus uz skatlogiem un transportlīdzekļiem;piedāvājumu sūtīšana uz elektronisko pastu, nesaņemot patērētāja piekrišanu piedāvājumu saņemšanai;tiek reklamēta juridisku personu kreditēšana, pat ja tāds pakalpojums netiek piedāvāts un reklāma saturiski un vizuāli vērsta uz patērētāju kreditēšanu.
Papildu informācija:
Sanita Gertmane
Patērētāju tiesību aizsardzības centra
Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un
komunikāciju daļas vadītāja
Tālr.: 26544528, 22006628,
E-pasts: Sanita.Gertmane@ptac.gov.lv