Mēs katrs ikdienā pērkam dažnedažādas preces – apģērbu, apavus, sadzīves tehniku, mēbeles, automašīnas... Ir gadījumi, kad tikko iegādātajai precei vai saņemtajam pakalpojumam parādās kāds defekts - tā nedarbojas, tai ir šķībi nošūta vīle vai arī tā ir nepilnīgas komplektācijas.
Pirmā lieta, kas jāievēro, iegādājoties preci vai pakalpojumu, vienmēr saglabā darījumu apliecinošo dokumentu!
Ja nu tomēr ir gadījies tā, ka iegādātā prece vai saņemtais pakalpojums ir „līguma noteikumiem neatbilstošs”, normatīvajos aktos ir noteikts process, kā rīkoties šādās situācijās.
Patērētāju tiesību jautājumi tiek regulēti Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. 2022. gada 15. martā stājās spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā sniegts jauns preces atbilstības līguma noteikumiem definējums. Vērtējot preces atbilstību līguma noteikumiem, jāņem vērā gan līgumā atrunātais, gan arī tas, ko patērētājs var pamatoti sagaidīt no preces.
Jānorāda, ka jaunais preces atbilstības līguma noteikumiem definējums attieksies uz pirkumiem, kas veikti no 2022. gada 15. marta. Savukārt uz pirkumiem, kas veikti līdz 2022. gada 14. martam, attiecināma iepriekšējā Patērētāju tiesību aizsardzības likuma redakcija.
Prece – kustama ķermeniska lieta, arī pakalpojuma rezultātā izgatavota, piemēram, mēbeles, apģērbs, kas izgatavots pēc pasūtījuma.
Prece ar digitāliem elementiem – prece, kura nevar funkcionēt bez digitālā satura vai digitālā pakalpojuma, un tā tiek pārdota ar tajā uzstādītu digitālo programmatūru vai tajā iekļautu digitālo pakalpojumu atbalstu.
Patērētājam ir tiesības iegādāties līguma noteikumiem atbilstošas preces! Pārdevējs un pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par jebkuru preces iegādes dienā eksistējošu neatbilstību.
Ņem vērā! Ja preces neatbilstība atklājusies gada laikā no preces piegādes, pierādīšanas pienākums par to, ka prece atbilst līguma noteikumiem, ir uzlikts preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam.
Šeit apkopotā informācija:
- Kādām jābūt atbilstošām precēm un pakalpojumiem?
- Kādā termiņā jāvēršas pie komersanta par neatbilstošu preci vai pakalpojumu?
- Ko patērētājs var prasīt?
- Strīdu risināšana
Kādām jābūt atbilstošām precēm?
- Precēm jāatbilst par tām sniegtajam aprakstam, norādītajam veidam, daudzumam un kvalitātei, kā arī funkcionalitātei, saderībai, sadarbspējai un citām iezīmēm, kā arī pārdevēja sniegtajam preču paraugu aprakstam un kvalitātei;
- Precēm jābūt piegādātām kopā ar norādītajiem piederumiem, lietošanas pamācībām, kā arī līgumā paredzētajiem atjauninājumiem;
- Precēm jābūt derīgām mērķim, kam šāda veida preces parasti tiek izmantotas, kā arī mērķim, kuram patērētāji preces izvēlējušies un par to informējuši pārdevēju;
- Preces ir piegādātas ar piederumiem, iepakojumu un pamācībām, kādas patērētāji var pamatoti gaidīt;
- Precēm piemīt īpašības un izpildījums, tai skaitā attiecībā uz ilgizturību, funkcionalitāti, saderību un drošību, kāds parasti piemīt tāda paša veida precēm un kādu patērētāji var pamatoti gaidīt, ņemot vērā preces raksturu un jebkurus publiskos paziņojumus
Ja iegādāta prece ar digitālajiem elementiem, pārdevējam un pakalpojuma sniedzējam jāinformē un jānodrošina, ka tiek piegādāti atjauninājumi, kas nepieciešami, lai saglabātu preces atbilstību noteiktā laikposmā:
- Atjauninājumiem jābūt tādiem, kādus patērētājs var pamatoti gaidīt, ņemot vērā preču un digitālo elementu veidu, mērķi, kādam tie paredzēti, kā arī apstākļus un līguma būtību, ja līgumā ir paredzēta digitālā satura vai digitālā pakalpojuma vienreizēja piegāde;
- Ja līgumā paredzēta digitālā satura vai digitālā pakalpojuma pastāvīga piegāde noteiktā laikposmā, tad pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nodrošina atjauninājumu piegādi attiecīgajā laika posmā, lai nodrošinātu preces atbilstību līguma noteikumiem divus gadus pēc preces iegādes
Ievēro! Ja būsi saņēmis informāciju par atjauninājumu un nepieciešamību to instalēt ar skaidru instalēšanas instrukciju, bet sapratīgā termiņā neinstalēsi atjauninājumus, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nebūs atbildīgi par radušos neatbilstību!
Prece nav neatbilstoša/nekvalitatīva, ja:
- pirkuma brīdī patērētājs tiek informēts par to, ka precei ir kāds defekts vai neatbilstība līgumam. Tev ir tādas pašas tiesības uz preču atbilstību un kvalitāti, kad prece tiek pārdota ar atlaidi.