Digitālo pakalpojumu akts (Akts) jeb Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2022/2065 par digitālo pakalpojumu vienoto tirgu un ar ko groza Direktīvu 2000/31/EK ir tieši piemērojams starpniecības pakalpojumiem, kas tiek piedāvāti lietotājiem Eiropas Savienībā, neatkarīgi no starpniecības pakalpojumu sniedzēja iedibinājuma vietas.

Starpniecības pakalpojumi ir:

  • Infrastruktūras pakalpojumi:
    • interneta piekļuve (elektroniskie sakari, WiFi, hotspoti, VPN servisi);
    • domēnu vārdu reģistri un reģistratūras;
  • Mitināšanas pakalpojumi, kas neatbilst Aktā noteiktajai tiešsaistes platformas definīcijai:
    • web-serveri, e-pasta serveri;
    • dažādi ziņu un izklaides portāli, kuri glabā lietotāju ievietotos komentārus, atsauksmes;
  • Mitināšanas pakalpojumi, kas atbilst Aktā noteiktajai tiešsaistes platformas definīcijai:
    • visas tiešsaistes platformas;
    • tirdzniecības platformas (angļu valodā lietots termins “marketplace”);
    • ļoti lielas tiešsaistes platformas (angl. Very Large Online Platforms - VLOPs) un ļoti lielas tiešsaistes meklētājprogrammas (angl. Very Large Online Search Engines - VLOSEs) – kurām lietotāju skaits Eiropas Savienībā ir vismaz 45 miljoni mēnesī. Lēmumu par šāda statusa piešķiršanu pieņem Eiropas Komisija.

Lietotāji jeb pakalpojuma saņēmēji Akta izpratnē ir jebkura fiziska vai juridiska persona, kura izmanto starpniecības pakalpojumu (tai skaitā persona, kas izmanto šo pakalpojumu, lai veidotu un glabātu saturu, kā arī atrastu informāciju vai publicētu to).

Akta galvenie mērķi ir:

  • mazināt nelikumīga satura izplatību tiešsaistes vidē;
  • ierobežot prettiesisku starpniecības pakalpojumu izmantošanu;
  • nodrošināt lietotāju pamattiesību labāku aizsardzību, padarot digitālo vidi drošāku, paredzamāku un uzticamāku tās lietotājiem.

Lai sasniegtu mērķus, Akts paredz vairākus pienākumus starpniecības pakalpojumu sniedzējiem. Pienākumu apjoms starpniecības pakalpojumu sniedzējiem ir atkarīgs no to veida, lieluma un ietekmes tiešsaistes vidē. Piemēram, viens no pienākumiem, kas ir jāievēro visiem starpniecības pakalpojumu sniedzējiem, un ir būtisks lietotājiem, ir nodrošināt kontaktpunktu tiešai, ātrai, elektroniskai saziņai. Kontaktpunkts ir, piemēram, e-pasta adrese, tālruņa numurs, elektroniskās saziņas veidlapa vai sarunbots. Kontaktpunktam ir jābūt viegli pieejamam un identificējamam.

Nelikumīgs saturs Akta izpratnē ir jebkāda informācija vai darbība (tostarp produktu pārdošana vai pakalpojumu sniegšana), kas neatbilst Eiropas Savienības vai dalībvalsts normatīvajiem aktiem.

Nelikumīgs saturs, piemēram, ir:

  • dezinformācijas vai naida runas izplatīšana;
  • politiskās reklāmas, neievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības, izplatīšana;
  • vardarbības pret bērnu atspoguļojošu attēlu vai video materiālu kopīgošana;
  • neatļautu vielu tirdzniecība vai pakalpojumu piedāvāšana interneta vidē;
  • autortiesībām aizsargātu materiālu nesankcionēta piedāvāšana u.c.