2023. gada 15. oktobrī stājās spēkā grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā un Civilprocesa likumā, ar kuriem Latvijā tiek ieviests vēl viens patērētāju tiesību aizsardzības mehānisms – patērētāju kolektīvās prasības. Patērētāju kolektīvo prasību mehānisms nodrošinās patērētājiem iespēju realizēt savas individuālās tiesības uz atlīdzību par radīto kaitējumu vai viņu patērētāju tiesību pārkāpuma konstatēšanu un pārtraukšanu kopā ar nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu tiesas ceļā.
Kas ir kolektīvā prasība?
Ja preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ar savu rīcību ir pārkāpis patērētāju tiesības un radījis kaitējumu vairākiem patērētājiem, patērētāji var apvienot savus spēkus un kopīgi vērsties tiesā ar prasību par radītā kaitējuma atlīdzību.
Kolektīvo prasību patērētāju vārdā tiesā iesniedz un patērētājus tiesā pārstāv kvalificētā institūcija. Tāpat kvalificētai institūcijai ir piešķirtas tiesības vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai citā kompetentajā uzraudzības un kontroles iestādē iesniegumu par patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma konstatēšanu un novēršanu.
Kas ir kvalificētā institūcija?
Kvalificētā institūcija ir patērētāju tiesību aizsardzības biedrība vai cita biedrība, kuras darbības mērķos ietilpst patērētāju interešu aizsardzība un kurai Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir piešķīris kvalificētās institūcijas statusu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs savā mājaslapā uztur sarakstu ar Latvijas kvalificētajām institūcijām.