Sliekšņa tirdzniecība jeb tirdzniecība ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas ir preču un pakalpojumu pārdošana, tirgotājam un patērētājam vienlaikus fiziski klātesot kādā vietā ārpus tirgotāja uzņēmuma telpām, piemēram, patērētāja mājās vai darba vietā, tirgotāja organizēta izbraukuma laikā vai prezentācijā, vai tirgotāja pastāvīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības vietā nekavējoties pēc tam, kad tirgotājs ir personīgi un individuāli vērsies pie patērētāja vietā, kas nav tirgotāja pastāvīgā saimnieciskās vai profesionālās darbības vieta.

Sliekšņa tirdzniecība parasti notiek, izmantojot pārsteiguma momentu un, iespējams, psiholoģisku spiedienu, neatkarīgi no tā, esat vai nē lūdzis tirgotāja apmeklējumu, tādēļ Jums var nebūt iespējas adekvāti novērtēt preces vai pakalpojuma kvalitāti un cenu, salīdzinot ar citiem piedāvājumiem.

Pārdošana internetā, ar telefona vai ar pasta sūtījumu starpniecību bez tiešā pārdevēja un klienta personiskas tikšanās nav tiešā tirdzniecība, tā ir distances tirdzniecība.

VIDEO "Kā neiekrist?"

Pirmslīguma informācija

Pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir pienākums patērētājam sniegt skaidri un saprotami informāciju pirms līguma slēgšanas, piemēram, par:

  • atteikuma tiesībām, tai skaitā informējot par atteikuma tiesību neesamību, ja atteikuma tiesības saskaņā ar normatīvajiem aktiem nav izmantojamas.
  • papildu maksājumiem vai atpakaļ atdošanas izmaksām - ja šāda informācija nav sniegta, patērētājam nav pienākuma segt šīs izmaksas.

Strīdus gadījumā pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir pierādīt, ka patērētājam ir sniegta norādītā informācija.

Pirms līguma slēgšanas ieteicams pārliecinieties:

  • vai visas līguma izmaksas (tai skaitā, ikmēneša maksājumu apmērs, piegādes un uzstādīšanas izmaksas) ir skaidri saprotamas;
  • vai līgumā norādītās summas ir ar vai bez nodokļiem;
  • vai ir saprotamas tiesības un pienākumi, kas izriet no konkrētā līguma parakstīšanas;
  • vai piedāvātā preces vai pakalpojuma cena tiešām ir īpaša un izdevīga.

Atteikuma tiesības

Ja prece vai pakalpojums iegādāts, slēdzot līgumu ārpus tirgotāja pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas, patērētājam ir tiesības izmantot atteikuma tiesības un vienpusēji atkāpties no līguma 14 kalendāra dienu laikā.

Šis termiņš ir piemērojams gadījumos, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir sniedzis patērētājam informāciju par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, kā arī izsniedzis atteikuma veidlapu.

Atteikuma tiesību izmantošanas termiņu skaita:

  • ja tiek sniegts pakalpojums – no līguma noslēgšanas dienas;
  • ja tiek iegādāta prece – no dienas, kad patērētājs vai trešā persona, kas nav pārvadātājs un kuru norādījis patērētājs, ir ieguvusi preci valdījumā;
  • ja patērētājs vienā pasūtījumā ir pasūtījis vairākas preces, kuras piegādā atsevišķi – no dienas, kad patērētājs vai trešā persona, kas nav pārvadātājs un kuru norādījis patērētājs, ir ieguvusi valdījumā pēdējo preci;
  • ja tiek piegādāta prece, kas sastāv no vairākām partijām vai daļām – no dienas, kad patērētājs vai trešā persona, kas nav pārvadātājs un kuru norādījis patērētājs, ir ieguvusi valdījumā preces pēdējo partiju vai daļu;
  • līgumiem par regulāru preču piegādi – no dienas, kad patērētājs vai trešā persona, kas nav pārvadātājs un kuru norādījis patērētājs, ir ieguvusi valdījumā pirmo preci.

Ja patērētājam nav sniegta obligātā pirmslīguma informācija vai informācija par atteikuma tiesībām, tad atteikuma tiesības patērētājs ir tiesīgs izmantot 1 gadu laikā vai 14 dienu laikā no brīža, kad attiecīgā informācija vēlāk ir tikusi sniegta.

Atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā:

  • patērētājam ir pienākums pierādīt, ka patērētāja atteikums ir nosūtīts atteikuma tiesību izmantošanas termiņā;
  • patērētājs ir atbildīgs par preces vērtības samazināšanos, ja prece izmantota citā nolūkā, nevis preces rakstura, īpašību un darbības noskaidrošanai.

    Svarīgi! Patērētājs nav atbildīgs par preces vērtības samazināšanos, ja pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nav viņu informējis par atteikuma tiesībām normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

    Svarīgi! Patērētājam ir pienākums saglabāt preces kvalitāti un drošību līdz atteikuma termiņa beigām! Līdz ar to ieteicams ar preci apieties saudzīgi, kā arī uzmanīgi atvērt tās iepakojumu.
  • patērētājs drīkst atgriezt preci pārdevējam bez iepakojuma, ja patērētājam nav bijis iespējams aplūkot preci bez iepakojuma atvēršanas, kā arī nav bijis iespējams saglabāt preces iepakojumu, piemēram, iepakojuma izmēra dēļ, jo tas nav uzskatāms par preces neatņemamu sastāvdaļu.

Izņēmuma gadījumi atteikuma tiesību izmantošanai

Atteikuma tiesības nevar izmantot gadījumos, kas atbilst Ministru kabineta 2014.gada 20.maija noteikumos Nr. 254 "Noteikumi par līgumu, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas vietas" norādītajiem atteikuma tiesību izmantošanas izņēmumiem:

  • MK noteikumu 2.punktā uzskaitītiem līgumiem, piemēram:
    • kompleksiem tūrisma pakalpojumu līgumiem;
    • pasažieru transporta pakalpojumiem;
    • finanšu pakalpojumiem;
    • līgumiem, kuru summa nepārsniedz 35 euro u.c.
  • MK noteikumu 18.punktā uzskaitītiem gadījumiem, piemēram:
    • pēc tam, kad pakalpojums sniegts pilnībā;
    • attiecībā uz precēm vai pakalpojumiem, kuru cena a;tkarīga no svārstībām finanšu tirgū
    • ja prece izgatavota pēc patērētāja norādījumiem vai ir nepārprotami personalizēta u.c.

Atteikuma tiesību izmantošana

Patērētājam jānosūta atteikuma veidlapa vai paziņojums par atteikuma tiesību izmantošanu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, informējot par vēlmi izmantot atteikuma tiesības un atteikties no preces.

Atteikuma veidlapas vai paziņojuma par atteikuma tiesību izmantošanu nosūtīšana termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām līgumsaistībām, kas izriet no līguma, vai no saistībām noslēgt šādus līgumu, ja piedāvājumu izteicis patērētājs.

Patērētāja pienākums ir ne vēlāk kā 14 dienu laikā pēc rakstveida atteikuma nosūtīšanas atdot preci vai lietu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. Pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir ne vēlāk kā 14 dienu laikā no dienas, kad saņēmis informāciju par patērētāja lēmumu atkāpties no līguma, atmaksāt patērētājam viņa samaksāto naudas summu, tajā skaitā patērētāja samaksātos piegādes izdevumus.