Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (turpmāk – PTAC) saņemti patērētāju iesniegumi par SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (turpmāk – Pārvaldnieks) rīcību saistībā ar siltumenerģijas aprēķinu, kā arī individuālo siltumenerģijas uzskaites sistēmu Clever (turpmāk – Ierīce). Iesniegumos izteikts lūgums veikt pārbaudi savas kompetences ietvaros, lai novērstu turpmāku Pārvaldnieka veiktu negodīgu komercpraksi un sauktu Pārvaldnieku pie likumā paredzētās atbildības, kā arī sniegt atzinumu par Pārvaldnieka kā pārvaldīšanas pakalpojuma sniedzēja tiesisko rīcību iesniegumos norādītajā situācijā.
[1] PTAC pilnīgai informācijas izvērtēšanai pieprasīja informāciju gan Pārvaldniekam, gan arī lūdza Ekonomikas ministrijai sniegt konsultatīva rakstura informāciju saistībā ar iesniegumos aprakstīto situāciju. Tāpat PTAC paralēli citas lietas ietvaros veica saraksti ar OÜ “Voltcom Group” (līdz 2023.gada februārim iepriekšējais nosaukums OÜ “Omnotec Solutions”, turpmāk – Sabiedrība) par tās izplatītās Ierīces atbilstību normatīvo aktu prasībām.
[2] PTAC lietas ietvaros saņēma Ekonomikas ministrijas viedokli, kurā norādīts, ka pārvaldnieks var rīkoties atbilstoši pārvaldīšanas līgumā noteiktajam pilnvarojumam, savukārt dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā nepārņemtā dzīvojamā mājā apmaksājamo daļu par siltumenerģiju nosaka atbilstoši pārvaldnieka izvēlētajai metodikai. Arī dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā nepārņemtā dzīvojamā mājā dzīvokļu īpašnieku kopība var izlemt jautājumu par siltumenerģijas uzskaites metodikas maiņu.
Pamatojoties uz publiski pieejamo informāciju par Ierīcēm, ir secināms, ka, lai gan ar tām tiek veikts patērētās siltumenerģijas aprēķins, tomēr šādas Ierīces un to attiecīgā aprēķina metodika neatbilst un nav klasificējama ne kā siltumenerģijas skaitītājs, nedz arī siltuma maksas sadalītājs jeb alokators.
Saskaņā ar 2015.gada 15.septembra Ministru kabineta noteikumu Nr.524 “Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.524) 17.punktu, nosakot maksājamo daļu par siltumenerģiju vai dabasgāzi (turpmāk – siltumenerģija), dzīvojamās mājas īpašnieki var:
- vienoties par dzīvojamai mājai piegādātās siltumenerģijas kopējo izmaksu sadalīšanu atbilstoši dzīvokļa, nedzīvojamās telpas vai mākslinieka darbnīcas iekštelpu platībai saskaņā ar šo noteikumu 1.pielikumu, ņemot vērā dzīvojamās mājas ievadā uzstādītā siltumenerģijas skaitītāja rādījumu;
- ņemt vērā dzīvojamās mājas apkures un karstā ūdens apgādes sistēmas tehniskās iespējas nodrošināt šo noteikumu 18.punktā minētos siltumenerģijas patēriņa veidus, kā arī šo noteikumu 19.punktā minētās siltumenerģijas patēriņa uzskaites (sadales) iespējas.
Atbilstoši Ekonomikas ministrijas norādītajam, ja tiek ņemtas vērā dzīvojamās mājas apkures un karstā ūdens apgādes sistēmas tehniskās iespējas nodrošināt šo Noteikumu Nr.524 18.punktā minētos siltumenerģijas patēriņa veidus, kā arī šo Noteikumu Nr.524 19.punktā minētās siltumenerģijas patēriņa uzskaites (sadales) iespējas, tostarp skaitītāji vai siltuma maksas sadalītāji jeb alokatori, ir piemērojams Noteikumu Nr.524 20. – 22.punkts, kas ietver arī atsauci uz metodiku vai metodikām, kas konkrētajā gadījumā ir izmantojamas aprēķinu veikšanai. Tā kā Ierīce nav kvalificējama kā siltumenerģijas skaitītājs vai arī siltuma maksas sadalītājs jeb alokators, līdz ar to Noteikumu Nr.524 pielikumos minētās metodikas nav piemērojamas, ja ir uzstādīta Ierīce. Arī Noteikumu Nr.524 19.2 un 19.3 punkts tieši nav attiecināms uz Ierīcēm, jo šie punkti attiecas uz siltuma maksas sadalītāju vai siltumenerģijas skaitītāju izmantošanas prasībām.
Vienlaikus ir iespējama arī cita veida uzskaites ierīču uzmantošana aprēķinu veikšanai par saņemto siltumenerģiju, jo to paredz Noteikumu Nr.524 23.punkts. Atbilstoši šim punktam, ja, nosakot maksājamo daļu, tiek izmantota siltumenerģijas uzskaites (sadales) kārtība, kas nav minēta šo Noteikumu Nr.524 19.punktā, dzīvojamās mājas īpašnieki var vienoties arī par citas, šo noteikumu pielikumos neminētas siltumenerģijas patēriņa metodikas izmantošanu, ja tiek ievēroti šo noteikumu pielikumos minētajās metodikās noteiktie siltumenerģijas sadales aprēķinu principi.
Dzīvokļu īpašnieku kopībai ir jāvienojas (t.i. jāpieņem dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums): 1) par citas, Noteikumu Nr.524 pielikumos neminētas siltumenerģijas patēriņa metodikas izmantošanu, 2) šajā metodikā jāievēro šo noteikumu pielikumos minētajās metodikās noteiktie siltumenerģijas sadales aprēķinu principi.
Attiecīgi Ekonomikas ministrijas ieskatā izvēlētajā metodikā jābūt:
- izdalītiem Noteikumu Nr.524 18.punktā minētajiem siltumenerģijas patēriņa veidiem – siltumenerģija, kas tiek patērēta apkurei, karstā ūdens patēriņam un karstā ūdens cirkulācijas nodrošināšanai;
- jāievēro siltumenerģijas daļas, kas tiek uzskaitīta dzīvoklī, un nemainīgās (koplietošanas) siltumenerģijas daļas koeficienti (Noteikumu Nr.524 21.pielikums) un korekcijas koeficienti atbilstoši dzīvokļu, nedzīvojamo telpu un mākslinieka darbnīcu izvietojumam dzīvojamā mājā (Noteikumu Nr.524 22.pielikums);
- Noteikumu Nr.524 19.2 un 19.3 punkta pamatprasību ievērošana pēc analoģijas, piemēram, par attiecīgu uzskaites ierīču uzstādīšanu vismaz 70% dzīvokļu.
Ekonomikas ministrija arī atzīmē, ka gadījumā, ja dzīvokļu īpašnieku kopības izvēlētais siltumenerģijas patēriņa uzskaites sistēmas ražotājs nav veicis atbilstības novērtēšanas procedūru, dzīvokļu īpašnieku kopība ar lēmumu nav apstiprinājusi metodiku, vai arī šajā metodikā netiek ievēroti Noteikumos Nr.524 ietvertie siltumenerģijas sadales principi, pārvaldniekam ir jāpiemēro līdz tam noteiktā kārtība un metodika siltumenerģijas aprēķinam.
[3] Saņemot informāciju no patērētājiem, kā arī patērētāju lūgumu izvērtēt Ierīces atbilstību normatīvo aktu prasībām, PTAC 2023.gada 24.martā pieņēma Lēmumu par preču un pakalpojumu atbilstību normatīvo aktu prasībām Nr. 1-pap. Lēmums ir pieejams ŠEIT.
Atbilstoši Lēmumā konstatētajam, ņemot vērā Ierīces funkcionalitāti, kā arī to, ka tā ir aprīkota ar datu attālinātas nolasīšanas iespēju, Ierīce ir uzskatāma par radioiekārtu un līdz ar to Ierīcei ir piemērojamas 2016.gada 7.jūnija Ministru kabineta noteikumu Nr.360 “Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas un lietošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.360) prasības. Tā kā Sabiedrība nav iesniegusi Ierīces ES atbilstības deklarāciju, Ierīces marķējuma attēlu un lietošanas instrukciju, ir secināms, ka nav pierādīts, ka Ierīcei ir veikta atbilstības novērtēšanas procedūra un ka Ierīce atbilst būtiskajām prasībām saskaņā ar Noteikumos Nr.360 noteikto.
Ar minēto lēmumu PTAC nolēma aizliegt Sabiedrībai turpmāku Ierīces laišanu un piedāvāšanu tirgū, tai skaitā tīmekļa vietnēs, līdz ierīcei tiks pierādīta atbilstība piemērojamos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Vienlaikus PTAC norāda, ka līdz 2023.gada 7.jūnijam nav iesniegta informācija, kas apliecinātu Ierīces atbilstību noteiktajām prasībām.
[4] Viena no PTAC funkcijām ir par patērētāju tiesību aizsardzības normatīvo aktu pārkāpumiem saņemto iesniegumu un sūdzību izvērtēšana, ņemot vērā iespējamā pārkāpuma būtiskumu un potenciālo kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm. Lai izvērtētu, vai konkrētā pakalpojuma sniedzēja rīcība ir vērtējama kā negodīga komercprakse, PTAC kā uzraudzības iestādei ir jāizvērtē katra konkrētā gadījuma ietekme uz patērētājiem, tā iespējamā negatīvā ietekme uz vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību, kā arī tā apmērs un nozīme attiecībā uz patērētāju kolektīvajām interesēm, proti, jāizvērtē, vai ir pieļauts pārkāpums, kas radījis vai varētu radīt būtisku kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm.
Izvērtējot PTAC rīcībā un lietas izskatīšanas gaitā iegūto informāciju un materiālus, proti, ka Ierīce neatbilst normatīvo aktu izvirzītajām prasībām par radioiekārtām (un Sabiedrība līdz šim brīdim nav iesniegusi pierādījumus tās atbilstībai), kā arī to, ka dzīvokļu īpašnieki nebija pieņēmuši lēmumu atbilstoši Noteikumu Nr.524 23.punktam, proti, par citas siltumenerģijas patēriņa metodikas izmantošanu, tad PTAC Pārvaldnieka darbībā attiecībā uz izsūtīto paziņojumu par izmaiņām siltumenerģijas patēriņa uzskaitē, kā arī siltumenerģijas uzskaites izmaiņām patērētāju kolektīvo interešu pārkāpumu pirmšķietami nav konstatējis.
Vienlaikus PTAC aicina patērētājus, ņemot vērā PTAC pieņemto Lēmumu par Ierīci, kā arī Dzīvokļa īpašuma likuma 13.panta trešo daļu, izvērtēt nepieciešamību dzīvokļu īpašnieku kopībai kopsapulces (vai attiecīgi aptaujas) veidā lemt par jautājumiem, kas saistīti ar dzīvojamās mājas siltumenerģijas uzskaiti.
PTAC arī atzīmē, ka gadījumā, ja atsevišķiem dzīvokļu īpašniekiem viņuprāt kādas personas rīcība ir radījusi zaudējumus, tad viņiem ir tiesības vērsties tiesā pret šo personu ar attiecīgu prasību civilprocesuālā kārtībā.
Ņemot vērā minēto PTAC savas kompetences ietvaros ir sniedzis skaidrojumu, Pārvaldnieka rīcībā negodīgas komercprakses pazīmes nekonstatējot.
Publikācija Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis"