Meklējot ceļojumu, kurā doties, lai aizbēgtu no pelēkā rudens, viegli var apjukt tūrisma operatoru un tūrisma aģentu milzīgajā piedāvājumā. Ja vēlies, lai ilgi gaidītais ceļojums būtu izdevies, pirms uzsāc sava sapņu ceļojuma meklējumus, pārliecinies, ka izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir atrodams Tūrisma operatoru un aģentu datubāzē (turpmāk – Datubāze).
Kā zināms, sākot no šī gada 1.jūlija tūrisma operatora un tūrisma aģenta pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai tie pakalpojumu sniedzēji, kas ir saņēmuši speciālo atļauju kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanai (turpmāk – licence) un ir reģistrēti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) Datubāzē. Tāpat Datubāzē ir jāreģistrējas saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējiem.
31.10.2019. bija 304 spēkā esošas licences kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanai, un Datubāzē reģistrēti - 144 tūrisma operatori, 260 tūrisma aģenti, 8 saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēji.
Diemžēl kā visās nozarēs, arī starp tūrisma pakalpojuma sniedzējiem atrodas negodīgi komersanti, kuri darbojas bez licences, tādējādi radot riskus ceļotājiem. Iegādājoties ceļojumu no nelicencēta tūrisma pakalpojumu sniedzēja, pastāv riski, ka tūrisma operatora likviditātes problēmu gadījumā nenotiks ceļojumi, netiks nodrošināta iemaksātās naudas summas atmaksas par nenotikušajiem ceļojumiem, kā arī vajadzības gadījumā netiks nodrošināta ceļotāju repatriācija. Kā piemēru var minēt SIA “TRAVEL TIME” (turpmāk – Sabiedrība), kura bez licences un nepieciešamā nodrošinājuma piedāvāja pārdošanai un pārdeva ceļojumus, kā rezultātā PTAC pieņēma gan pagaidu noregulējumu, gan lēmumu un uzlika Sabiedrībai pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi, kā arī piemēroja soda naudu (lēmumu skatīt –
Lai izvairītos no nepatīkamiem pārpratumiem, PTAC aicina patērētājus pirms ceļojuma iegādes:
iepazīties ar informāciju PTAC Datubāzē; salīdzināt dažādu tūrisma pakalpojumu sniedzēju piedāvājumus; pievērst uzmanību ne tikai cenai, bet arī tam, kādi pakalpojumi iekļauti piedāvājumā; iepazīties ar pirmslīguma informāciju un līguma noteikumiem.
Kad esat izvēlējies tūrisma pakalpojumu sniedzēju, pie kura vēlaties iegādāties ceļojumu, atcerieties, ka pirms ceļojuma Jums ir tiesības saņemt detalizētu informāciju par plānotā ceļojuma:
iekļauto pakalpojumu īpašībām, tai skaitā informācija par galamērķi, maršrutu, transportu, izmitināšanu, ēdienreizēm, ekskursijām; cenu un maksāšanas kārtību; nepieciešamajiem dokumentiem (galamērķa valsts pasu un vīzu režīms); medicīniskajām formalitātēm galamērķa valstī; brīvprātīgo vai obligāta veselības apdrošināšanu.
Tāpat atcerieties, ka patērētājam ir tiesības atteikties no ceļojuma, nemaksājot līguma izbeigšanas maksu, ja tūrisma pakalpojumu sniedzējs:
piedāvā ievērojami mainīt kādu no galvenajām ceļojuma sastāvdaļām; nevar izpildīt kādu no ceļotāja īpašajām prasībām, kurām sākotnēji piekrita; palielina ceļojuma cenu vairāk nekā 8%.
Savukārt, ja kāds no ceļojumā iekļautajiem pakalpojumiem netiek sniegts saskaņā ar noslēgto līgumu, tūrisma operatoram ir jānovērš neatbilstība un gadījumā, ja tas netiek darīts, ceļotājam ir tiesības:
uz cenas samazinājumu un kompensāciju par zaudējumiem; izbeigt līgumu, ja tūrisma operators nepiedāvā ceļotājam piemērotu atbilstošu alternatīvu risinājumu.
Ar papildu noderīgu informāciju, dodoties ceļojumā, varat iepazīties: http://ptac.gov.lv/lv/content/noderigi-celojot
Papildu informācija:
Evija Lene
Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante
Evija.Lene@ptac.gov.lv,
+371 67388622, +371 22006628.
Publicēšanas datums: 04.11.2019.