No pirmdienas, 2021. gada 1. marta, visos veikalos un tiešsaistes mazumtirdzniecībā plaši zināmais ES energomarķējums būs redzams jaunā veidolā, kas ES patērētājiem palīdzēs samazināt enerģijas rēķinus un oglekļa pēdu. Jauno marķējumu sākotnēji lietos četrām ražojumu kategorijām – ledusskapjiem un saldētavām, trauku mazgāšanas mašīnām, veļas mazgāšanas mašīnām un televizoriem (un citiem ārējiem monitoriem). No 1. septembra marķējums mainīsies arī spuldzēm un lampām ar fiksētiem gaismas avotiem, un tuvākajos gados uz jauno marķējumu pāries vēl citi ražojumi.
Tā kā pēc pašreizējās skalas arvien vairāk ražojumu saņem A+, A++ vai A+++ klases novērtējumu, visnozīmīgākās izmaiņas būs atgriešanās pie vienkāršas A–G klašu skalas. Jaunā skala būs stingrāka un ir izstrādāta tā, lai sākotnēji A klasi varētu sasniegt pavisam nedaudzi ražojumi, kuriem nākotnē pievienosies vēl citi augsti efektīvi ražojumi. Tirgū patlaban pieejamie energoefektīvākie ražojumi turpmāk visbiežāk tiks marķēti kā B, C vai D klases ražojumi. Marķējumā būs iekļauti vairāki jauni elementi, arī QR kods ar saiti uz ES mēroga datubāzi, kurā patērētāji varēs atrast sīkāku informāciju par ražojumu. No 1. marta stāsies spēkā arī vairāki ekodizaina noteikumi, jo īpaši attiecībā uz remontējamību un ražotāju pienākumu nodrošināt rezerves daļu pieejamību vēl vairākus gadus pēc tam, kad konkrētais ražojums vairs nav nopērkams.
Enerģētikas komisāre Kadri Simsone: “Energomarķējums tā sākotnējā versijā izrādījies ļoti veiksmīgs: ar tā palīdzību caurmēra Eiropas mājsaimniecība gadā ietaupījusi vairākus simtus eiro un tas uzņēmumus motivējis ieguldīt pētniecībā un izstrādē. Februāra beigās vairāk nekā 90 % ražojumu marķējumā bija norādīta A+, A++ vai A+++ klase. Jaunā sistēma būs patērētājiem saprotamāka un nodrošinās, ka uzņēmumi turpina inovēt un piedāvāt vēl efektīvākus ražojumus. Tā mums arī palīdzēs samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas.”
Papildus tam, ka ir atjaunināta ražojumu energoefektivitātes klašu skala, jaunajā marķējumā mainīts arī izkārtojums, proti, ikonas kļuvušas skaidrākas un modernākas. Tāpat kā agrāk, atjauninātās skalas marķējumā papildus energoefektivitātes klasei norādīta arī cita informācija. Piemēram, veļas mazgāšanas mašīnai norādīts, cik litru ūdens patērē viens cikls, cikla ilgums un enerģijas patēriņš, kas izmērīti standartizētai mazgāšanas programmai.
Vēl viens svarīgs jauninājums ir QR kods jaunā marķējuma augšējā labajā stūrī. Noskenējot QR kodu, patērētāji piekļūs papildu informācijai par ražojuma modeli, piemēram, atkarībā no ierīces tie varētu būt dati par izmēriem, īpašām funkcijām vai testēšanas rezultātiem. Visas ES tirgū laistās ierīces turpmāk būs jāreģistrē jaunā ES datubāzē, proti, Eiropas ražojumu energomarķējuma datubāzē (EPREL). Tā vēl vairāk atvieglos līdzīgu ražojumu salīdzināšanu nākotnē.
Papildus jaunajiem energomarķējuma noteikumiem 2021. gada 1. martā stāsies spēkā arī jauni, pieskaņoti ekodizaina noteikumi. Tie attiecas uz atjauninātajām minimālajām efektivitātes prasībām, nostiprina patērētāju tiesības uz ražojuma remontējamību un palīdz veicināt aprites ekonomiku. Izgatavotājiem vai importētājiem tagad būs pienākums nodrošināt, ka profesionāliem remontētājiem vismaz 7–10 gadus pēc modeļa pēdējās vienības laišanas ES tirgū ir pieejama virkne būtisku detaļu (motori un motora sukas, sūkņi, amortizatori un atsperes, mazgāšanas cilindri utt.). Tāpat ražotājiem būs jānodrošina, ka dažas rezerves daļas vairākus gadus pēc ražojuma izņemšanas no tirgus būs pieejamas arī tiešajiem lietotājiem (t. i., patērētājiem, kas nav profesionāli remontētāji, bet kuri vēlas ražojumu remontēt paši); tās ir, piemēram, durvis vai viras un blīvgumijas, ko katrs var nomainīt pats. Rezerves daļas būs jāpiegādā maksimāli 15 darbdienu laikā pēc pasūtīšanas.
Konteksts
ES energomarķējums ir plaši pazīstams sadzīves tehnikas raksturotājs, ko izmanto, piemēram, spuldzēm, televizoriem vai veļas mazgāšanas mašīnām, un tas patērētājiem palīdzējis pieņemt informētus lēmumus jau vairāk nekā 25 gadu garumā. 2019. gadā ES mēroga (Eirobarometra) aptaujā tika konstatēts, ka marķējumu atpazīst 93 % patērētāju, turklāt 79 % respondentu apstiprināja, ka tas ir ietekmējis lēmumu par to, kuru ražojumu pirkt. Aplēsts, ka ES energomarķējuma noteikumi kopā ar saskaņotām minimālajām energosnieguma prasībām (t. s. ekodizaina prasībām) patērētājiem ik gadu aiztaupīs desmitiem miljardu eiro un vienlaikus sniegs vēl daudzus citus ieguvumus videi, ražotājiem un mazumtirgotājiem.
Vienošanās par atjauninātās skalas jaunajām klasēm tika panākta stingrā un pilnīgi pārredzamā apspriešanās procesā. Visos procesa posmos tika nodrošināta cieša ieinteresēto personu un dalībvalstu iesaiste, Padome un Eiropas Parlaments veica rūpīgu pārbaudi un arī ražotāji tika pienācīgi iesaistīti un informēti. Kā noteikts pamatregulā, tuvākajos gados skala tiks atjaunināta arī citām ražojumu grupām (veļas žāvētājiem, lokālajiem telpas sildītājiem, gaisa kondicionētājiem, ēdiena gatavošanas ierīcēm, ventilācijas iekārtām, profesionālajām aukstumiekārtām, telpas un ūdens sildītājiem un cietā kurināmā katliem).
Pāreja uz atjauninātas skalas marķējumu notiek vienlaikus ar to, ka stājas spēkā divas horizontālas (Omnibus) regulas, kuras nesen pieņemtas, lai attiecīgajās energomarķējuma un ekodizaina regulās, kuras sākotnēji pieņēma 2019. gadā, labotu vai skaidrotu virkni konstatēto problemātisko normu.
Informācija sagatavota Eiropas Komisijas pārstāvniecībā Latvijā