Strauji tuvojoties apkures sezonai, ir aktualizējusies problemātika par centralizētās siltumenerģijas apgādes parādiem, to apmaksas iespējām daudzdzīvokļu mājās, kā arī riskiem par apkures nepieslēgšanu. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir saņēmis gandrīz 40 patērētāju iesniegumus, par pašvaldības SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” augusta beigās izsūtīto aicinājumu aizpildīt anketas, kurās tas aicināja dzīvokļu īpašniekus pieņemt lēmumus par siltumenerģijas parāda segšanu no uzkrājumiem nākamo periodu uzturēšanas darbam, tāpat pārvaldnieks lūdza izlemt jautājumu par tiešo norēķinu veikšanu ar “Rīgas Siltumu”. Patērētāji sūdzībās nobažījušies par to, ka viņiem kā godprātīgiem maksātājiem varētu nepiegādāt siltumenerģiju, no mājas uzkrājumiem apmaksāt citu parādus, tāpat izteica neapmierinātību ar pārvaldnieka veiktajām darbībām parādu piedziņā.
Neraugoties uz to, ka šobrīd pašvaldības SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” paziņojis par siltumenerģijas parādu segšanu no uzņēmuma iekšējiem finanšu resursiem, PTAC ir izvērtējis konkrēto situāciju no patērētāju tiesību viedokļa un secina, ka būtībā šī aicinājuma pamatcēlonis ir sekas pašreiz spēkā esošajam normatīvajam regulējumam, kas dod siltumenerģijas piegādātājam tiesības pārtraukt piegādi visai mājai, ja par saņemto siltumu nav norēķinājies kaut viens no dzīvokļa īpašniekiem. Šāda situācija, kad siltumenerģijas piegāde var tikt pārtraukta arī tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri apzinīgi ir veikuši rēķinu apmaksu, nav taisnīga un neatbilst patērētāju tiesību pamatprincipiem, īpaši patērētāju tiesībām uz pieeju būtiskajām precēm un pakalpojumiem, kā arī tiesībām uz patērētāja kā vājākās līgumslēdzējpuses ekonomisko interešu aizsardzību. Siltumenerģijas piegāde ir viens no būtiskiem pakalpojumiem, kas nedrīkstētu tikt pārtraukts dzīvokļu īpašniekiem, kuri ir par to norēķinājušies. Tādejādi, lai risinātu šīs problēmas pamatcēloni, ir jāmeklē līdzekļi godprātīgo dzīvokļu īpašnieku aizsardzībai.
PTAC atgādina, ka dzīvojamo māju īpašniekiem ir tiesības iepazīties ar informāciju par esošajiem parādiem un pārvaldnieka darbībām to piedziņā, piemēram, pilnvarojot mājas vecāko vai kādu dzīvokļa īpašnieku individuāli, vērsties pie pārvaldnieka ar lūgumu sniegt informāciju par parādiem un darbībām, ko pārvaldnieks ir darījis parādu piedziņas jomā un kādas summas pārvaldniekam ir izdevies piedzīt no parādniekiem. Šī informācija palīdzēs izvērtēt un plānot dzīvokļu īpašnieku rīcību akūtās individuālās mājas problemātikas risināšanā gan ar pārvaldnieku, gan konkrētiem parādniekiem.
Attiecībā uz parādu nomaksu no mājas remontam uzkrātajiem naudas līdzekļiem, PTAC uzskata, ka šādā gadījumā tiek radīti būtiski riski mājas pienācīgai uzturēšanai un nepieciešamo remontu un uzlabojumu veikšanai.
Attiecībā par pārvaldnieka lūgumu izlemt jautājumu par tiešo norēķinu veikšanu ar siltuma piegādātāju, PTAC norāda, ka šāda norēķinu kārtība paredzēta likumā, tikai izņēmuma gadījumā pieļaujot norēķinu veikšanu ar pārvaldnieka starpniecību. Šobrīd paredzēts, ka tiešā norēķinu kārtība var veidot papildus izmaksas dzīvokļa īpašniekam par individuālo rēķinu izrakstīšanu, tomēr PTAC ieskatā šīs izmaksas ir normālas jebkura pakalpojuma sniedzēja darbības izmaksas, tām jābūt pamatotām un iekļautām paša pakalpojuma maksā.
PTAC ir uzsācis SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” prakses izvērtēšanu par iespējamajām veiktajām darbībām esošo iedzīvotāju parādu piedziņas jomā.
Papildu informācija:
Sanita Gertmane
Patērētāju tiesību aizsardzības centra
Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja
Tālr.: 26544528, 22006628,
E-pasts: Sanita.Gertmane@ptac.gov.lv
Publicēšanas datums 02.10.2020.