Jautājumi un atbildes par Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 18 „Spēļu un rekreācijas laukumu drošuma noteikumi” piemērošanu 

Lietotie saīsinājumi:

Kas ir iekārtas, kuras lietojamas kompetentā uzraudzībā, uz kurām Noteikumi Nr. 18 neattiecas?

Noteikumu Nr. 18 4.6. apakšpunktā noteiktais izņēmums - iekārtas, kuras lietojamas kompetentā uzraudzībā, uz kurām neattiecas Noteikumi Nr.18, ir tādas iekārtas, kurām normatīvajos aktos vai citās tehniskās specifikācijās, kā arī iekārtām pievienotajā lietošanas instrukcijā ir noteikts, ka tās izmantojamas tikai kompetentu personu uzraudzībā. 
Šādas iekārtas ir, piemēram, atsevišķas sporta vingrošanas iekārtas, ko izmanto sporta skolās: standarta LVS EN 13219:2009 „Vingrošanas rīki. Batuti. Funkcionālās un drošības prasības, testēšana” 1.punktā, kas nosaka standarta darbības jomu, noteikts, ka standarts ir piemērojams piecu veidu batutiem, kas paredzēti lietošanai kompetentas personas kvalificētā uzraudzībā, un saskaņā ar 6.punktu šādu batutu lietošanas pamācībā jābūt ietvertam brīdinājumam, ka iekārta jāizmanto kontrolētā uzraudzībā, vai standarta LVS EN 914:2020 „Vingrošanas aprīkojums. Paralēlās līdztekas un kombinētās asimetriskās/paralēlās līdztekas. Prasības un testēšanas metodes, tostarp drošumam” 1.punktā, kas nosaka standarta darbības jomu, noteikts, ka standarts ir piemērojams trīs veidu līdztekām, kas paredzētas lietošanai kompetentas personas uzraudzībā, un saskaņā ar 7.punktu šādu līdzteku lietošanas pamācībā jābūt ietvertam brīdinājuma paziņojumam, ka iekārta jāizmanto kontrolētā uzraudzībā.

Vai, reģistrējot publisko spēļu un rekreācijas laukumu PTAC Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistrā, Publiskā spēļu un rekreācijas laukuma reģistrācijas pieteikumam ir jāpievieno pēcuzstādīšanas pārbaudes vai riska novērtējuma ziņojums? 

Noteikumu Nr.18 24.4. apakšpunkts nosaka, ja ir veikta pēcuzstādīšanas pārbaude, Reģistrācijas pieteikumam pievieno pēcuzstādīšanas pārbaudes ziņojumu. Noteikumi Nr. 18 neparedz riska novērtējuma ziņojuma pievienošanu Reģistrācijas pieteikumam, Reģistrācijas pieteikumā ir tikai jāizdara atzīme par to, ir vai nav veikts riska novērtējums.  

Ja publiskais spēļu un rekreācijas laukums ir reģistrēts PTAC Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistrā, vai tas nozīmē, ka tam ir veiktas nepieciešamās pārbaudes un tas ir drošs?

Kā norādīts Noteikumu Nr.18 sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācija) spēļu laukumu reģistrācija ieviesta, lai padarītu efektīvāku PTAC veikto uzraudzību, lai, pašiem valdītājiem iesniedzot datus par spēļu laukumiem, PTAC rīcībā nonāktu precīza informācija gan par pašu spēļu laukumu, gan par personu, kas uzņēmusies atbildību par šādu laukumu. Proti, PTAC Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistram ir tikai informatīva funkcija, tas nekalpo par apliecinājumu, ka tajā reģistrētajiem spēļu un rekreācijas laukumiem ir veikta pēcuzstādīšanas pārbaude vai riska novērtējums, vai, ka tie atbilst Noteikumu Nr.18 prasībām. 

Vai Noteikumi Nr.18 attiecas arī uz pirmsskolas izglītības un citu izglītības iestāžu spēļu un rekreācijas laukumiem?

Saskaņā ar Noteikumu Nr. 18 2.2. un 2.3. apakšpunktu Noteikumi Nr. 18 attiecas uz publiskajiem spēļu un rekreācijas laukumiem, kas tiek izbūvēti publiskajā ārtelpā vai tiek uzstādīti iekštelpās. 
Termina "publiskā ārtelpa" jēdziens ir noteikts Noteikumu Nr. 240 2.21. apakšpunktā, proti, publiskā ārtelpa ir "sabiedrībai brīvi vai daļēji pieejamas teritorijas un telpa, ko veido ceļi, ielas, bulvāri, laukumi, publisku ēku pagalmi, pasāžas, krastmalas, promenādes, parki, dārzi, skvēri, meži, publiskie ūdeņi un citas vietas, kas nodotas publiskai lietošanai". Noteikumu Nr. 240  2.22. apakšpunktā ir noteikts arī termins "publiskiem mērķiem paredzēta teritorija", kas ir "teritorija, kas nepieciešama publisko objektu – izglītības, veselības, sociālās aprūpes un kultūras iestāžu – izvietošanai, kā arī publiskās ārtelpas, kas paredzētas, piemēram, ielu, ceļu un laukumu izveidošanai".
Ņemot vērā minēto, Noteikumi Nr. 18 attiecas uz visiem publiskajiem spēļu un rekreācijas laukumiem, tai skaitā uz spēļu un rekreācijas laukumiem pirmsskolas izglītības un citās izglītības iestādēs.

Vai pirmsskolas izglītības un citu izglītības iestāžu spēļu un rekreācijas laukumi ir jāreģistrē PTAC Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistrā?

Tā kā Noteikumu Nr. 890 un Noteikumu Nr. 610, kas citstarp nosaka prasības arī attiecībā uz spēļu un rekreācijas zonām un laukumiem, prasību ievērošanu atbilstoši Noteikumu Nr. 890 5. punktā un Noteikumu Nr. 610 4. punktā noteiktajam kontrolē Veselības inspekcija un visas pirmsskolas izglītības iestādes un citas izglītības iestādes tiek reģistrētas Valsts izglītības informācijas sistēmā, tad uz spēļu un rekreācijas laukumiem Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrētās pirmsskolas izglītības un citās izglītības iestādēs nav attiecināma Noteikumu Nr.18 prasība par spēļu un rekreācijas laukumu reģistrāciju PTAC Publisko spēļu un rekreācijas laukumu reģistrā.

Vai pirmsskolas izglītības un citu izglītības iestāžu spēļu un rekreācijas laukumos ir jāizvieto Noteikumu Nr.18 10.punktā noteiktā informācijas plāksne?

Pirmsskolas izglītības un citu izglītības iestāžu spēļu un rekreācijas laukumos var neizvietot Noteikumu Nr. 18 10. punktā noteikto informācijas plāksni, ja no konkrētā spēļu un rekreācijas laukuma atrašanās vietas ir nepārprotama tā piederība attiecīgajai izglītības iestādei (piemēram, spēļu laukums(-i), kas atrodas nožogotā pirmsskolas izglītības iestādes teritorijā). 

Kad ir jāveic spēļu un rekreācijas laukuma pēcuzstādīšanas pārbaude?

Pēcuzstādīšanas pārbaude saskaņā ar Noteikumu Nr. 18 20. punktu jāveic pirms publiskā spēļu un rekreācijas laukuma nodošanas ekspluatācijā vai, ja tas nav jānodod ekspluatācijā, pirms tā atvēršanas publiskai lietošanai.
Pēcuzstādīšanas pārbaude jāveic no jauna uzstādītiem spēļu un rekreācijas laukumiem, kas atbilst Noteikumu Nr. 18 5. punktā minētajām pazīmēm, vai arī tad, ja jau uzstādītā spēļu un rekreācijas laukumā tiek aizvietota kāda no spēļu vai citu aktivitāšu iekārtām, to būtiski pārkārtojot vai attīstot un līdz ar to sasniedzot atbilstību Noteikumu Nr. 18 5. punktā minētajām pazīmēm.

Kas ir tiesīgs veikt spēļu un rekreācijas laukuma pēcuzstādīšanas pārbaudi?

Saskaņā ar Noteikumu Nr. 18 21. punktu publisko spēļu un rekreācijas laukumu un tajos uzstādīto spēļu vai citu aktivitāšu iekārtu pēcuzstādīšanas pārbaudi var veikt nacionālajā akreditācijas institūcijā – LATAK vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī akreditēta atbilstības novērtēšanas institūcija vai LATAK vai citā Eiropas Savienības dalībvalstī akreditēta personu sertificēšanas institūcijas sertificēta persona. 

Informācija par akreditētajām institūcijām atrodama LATAK tīmekļa vietnē www.latak.gov.lv (skat. sadaļu Akreditētās institūcijas, tiešā saite -  https://www.latak.gov.lv/index.php?option=com_institucijas&view=institucijas&type=all&Itemid=151&lang=lv).
Informāciju par citās Eiropas Savienības dalībvalstīs akreditētām institūcijām jāmeklē attiecīgās dalībvalsts nacionālās akreditācijas institūcijas tīmekļa vietnē.

Vai būvvaldei, kura pieņem objektus ekspluatācijā, ir jāiesniedz spēļu un rekreācijas laukuma pēcuzstādīšanas pārbaudes ziņojums?

Noteikumu Nr. 253 9. nodaļa nosaka kārtību, kādā būve pieņemama ekspluatācijā. Noteikumu Nr. 253 163. punktā noteikts, ka, ierosinot inženierbūves pieņemšanu ekspluatācijā, būvniecības ierosinātājs institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, iesniedz apliecinājumu par inženierbūves gatavību ekspluatācijai, kuram citstarp pievieno arī 163.8. apkapkšpunktā noteiktos būvprojektā paredzēto tehnoloģisko iekārtu, speciālo sistēmu un iekārtu pārbaudes protokolus un pieņemšanas aktus, kā arī atbilstības apliecinājumus, ja to nepieciešamību nosaka normatīvie akti par iekārtu drošību un tie nav pievienoti būvdarbu žurnālam. Tādējādi, lai spēļu un rekreācijas laukumu nodotu ekspluatācijā, institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, iesniedzams arī Noteikumu Nr. 18 21. punktā noteiktajām prasībām atbilstoša pēcuzstādīšanas pārbaudes veicēja saskaņā ar Noteikumu Nr. 18 22.4. apakšpunktu sagatavots pēcuzstādīšanas pārbaudes ziņojums.

Kas ir tiesīgs veikt spēļu un rekreācijas laukuma Noteikumu Nr.18 17.5. apakšpunktā noteiktās pārbaudes (regulāra vizuāla pārbaude, ekspluatācijas pārbaude, ikgadējā galvenā pārbaude) un riska novērtējumu?

Noteikumi Nr. 18 nenosaka prasības regulāro vizuālo pārbaužu, ekspluatācijas pārbaužu un ikgadējo galveno pārbaužu vai riska novērtējuma veicējiem, tikai paredz, ka spēļu un rekreācijas laukuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nodrošina riska novērtējuma un Noteikumu Nr. 18 17.5. apakšpunktā noteikto pārbaužu veikšanu. Līdz ar to regulāru vizuālo pārbaudi, ekspluatācijas pārbaudi, ikgadējo galveno pārbaudi un riska novērtējumu, ņemot vērā Noteikumu Nr. 18 11. punktā noteiktās speciālās drošuma prasības, var veikt arī pats spēļu un rekreācijas laukuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs, ja tam ir pietiekoša kompetence, vai iesaistīt pārbaudes veicēju, t.sk., arī Noteikumu Nr. 18 21. punktā minēto neatkarīgo pārbaudes veicēju. Tomēr ieteicams, lai riska novērtējuma un Noteikumu Nr. 18 17.5. apakšpunktā noteikto pārbaužu veicēji būtu kompetenti un tiem būtu zināšanas par spēļu un rekreācijas laukumiem izvirzītajām drošuma prasībām, un kuru kompetences noteikšanai, citstarp, piemērojams tehniskais ziņojums LVS CEN/TR 17207:2018 „Spēļu laukumi un rekreācijas zonas. Spēļu laukumu inspektoru kompetences ietvars”, ideālā gadījumā – pārbaudes veicēji ir izgājuši atbilstošas apmācības.

Vai spēļu un rekreācijas laukuma reģistrāciju var veikt pirms ir veikts tā riska novērtējums?

Noteikumi Nr. 18 nosaka (31. un 33. punkts), ka Noteikumu Nr. 18 5. punktā minētajām pazīmēm atbilstošiem spēļu un rekreācijas laukumiem, kas lietošanai atvērti pirms Noteikumu Nr. 18 spēkā stāšanās dienas, riska novērtējums, kā arī reģistrācija jāveic 18 mēnešu laikā no Noteikumu Nr. 18 spēkā stāšanās dienas, proti, līdz 2021. gada 16. jūlijam, bet nenosaka riska novērtējuma un reģistrācijas secību. Arī Reģistrācijas pieteikumā publiskā spēļu un rekreācijas laukuma īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir tikai jāatzīmē ir vai nav veikts riska novērtējums, bet nav paredzēts, ka riska novērtējums būtu jāpievieno Reģistrācijas pieteikuma pielikumā, kā tas ir gadījumā, ja ir jāveic pēcuzstādīšanas pārbaude.
Riska novērtējums ir nevis nosacījums spēļu un rekreācijas laukuma reģistrācijai, bet gan spēļu un rekreācijas laukuma īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums pārliecināties, ka spēļu un rekreācijas laukums, kas lietošanai atvērts pirms Noteikumu Nr. 18 spēkā stāšanās dienas ir drošs un atbilst Noteikumu Nr. 18 prasībām.