Kas ir patērētājs?

Patērētājs ir ikviens cilvēks, kas legāli nopērk kādu preci vai saņem pakalpojumu un neizmanto to peļņas gūšanai.
 

Kādas ir patērētāja tiesības?

Patērētāju tiesības pirmo reizi pieminēja bijušais Amerikas Savienoto Valstu (ASV) prezidents Dž.F. Kenedijs 1962. gada 15. martā.

Viņš noteica, ka patērētājam ir:

  • tiesības uz drošām precēm
  • tiesības uz informāciju
  • tiesības izvēlēties
  • tiesības tikt uzklausītam.

15. martā katru gadu svinam Pasaules Patērētāju aizsardzības dienu.

Patērētāja tiesības Latvijā ir aprakstītas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Valsts aizsargā patērētājus, lai viņu tiesības tiktu ievērotas.

Precei ir jābūt atbilstošai.

Veikalā nedrīkst pārdot bojātas un nedrošas preces.

Arī pakalpojumiem ir jābūt kvalitatīviem.

Par pakalpojuma saņemšanu, piemēram, kabeļtelevīziju, patērētājs paraksta līgumu ar pakalpojuma sniedzēju.

Līgumam ir jābūt taisnīgam un godīgam.

Līgumā ir noteiktas patērētāja tiesības un pienākumi –

  • kad un cik jāmaksā par pakalpojumu
  • kad un kā var atteikties no pakalpojuma
  • un citi jautājumi.

Pirms līguma parakstīšanas noteikti konsultējieties ar radiniekiem vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) speciālistiem.

Tirgotājiem jābūt godīgiem.

Eiropas Savienībā vienādi aizsargā visus patērētājus.

Par Latvijā pirktu neatbilstošu preci var rakstīt sūdzību PTAC.

Sūdzēties vari arī par nekvalitatīvo preci, ko nopirki ārpus Latvijas – citā Eiropas Savienības dalībvalstī.

Šādu sūdzību raksti PTAC Eiropas Patērētāju informēšanas centram.