Administratīvā apgabaltiesa ar 2022.gada 4.oktobra spriedumu ir noraidījusi pieteikumu par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) 2021.gada 21.maija lēmuma Nr. 16-pk (turpmāk – Lēmums) atcelšanu, ar kuru “Instagram” lietotājai queen_kachinja (turpmāk – Pieteicēja) tika aizliegta negodīgas komercprakses īstenošana sociālo mediju vietnē, kā arī piemērota soda nauda 1000 euro apmērā
Administratīvā apgabaltiesa secināja, ka PTAC Lēmums ir tiesisks, bet Pieteicējas apelācijas sūdzība nav pamatota un pieteikums ir noraidāms. Administratīvā apgabaltiesa atzina, ka Administratīvā rajona tiesa ir pareizi konstatējusi lietas faktiskos un tiesiskos apstākļus un ka spriedumā ietvertā tiesas argumentācija ir pareiza un pietiekama.
Tiesas spriedumā ir norādīts, ka satura veidotājam kā komercprakses īstenotājam ir jārūpējas par to, lai publicētās komerciālās informācijas nolūku nesajauktu ar personīgo informāciju. Satura veidotājam ir pienākums norādīt skaidru un nepārprotamu informāciju par sociālo mediju vietnēs ievietotā paziņojuma komerciālo raksturu, nevis prasīt, lai no esošajām norādēm patieso nolūku izsecinātu patērētāji.
Tiesa uzsver, ka arī situācija, kad satura veidotājs sociālos mediju vietnēs rīko konkursu komersanta komerciālajās interesēs un par minēto pakalpojumu nesaņem nekādu atlīdzību, ir uzskatāma par komercpraksi.
Atsauce #sadarbība privātā “Instagram” profilā var nozīmēt dažādus sadarbības veidus, tāpēc ir svarīgi, ka komerciālā paziņojumā sadarbība ir norādīta kā, piemēram, biznesa sadarbība, apmaksāta sadarbība vai komerciāla sadarbība. Tēmturis #sadarbība bez papildu informācijas vai kopā ar informāciju par preces tirgotāju vai pašu preci nenozīmē, ka šāda atsauce informē patērētājus par ieraksta komerciālo raksturu.
Negodīgas komercprakses aizlieguma likums un Reklāmas likums normu piemērošanā neparedz nošķīrumu pēc tā, kādā apjomā tiek veikta komercprakse – tā ir viena vai vairākas darbības, kas veiktas starp kādām citām personas izpildītām darbībām. Būtiski ir tas, vai personas veiktajai darbībai ir komerciāls raksturs – tā ir saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu, kā arī svarīgs ir nosacījums, vai šo darbību mērķauditorija ir patērētāji. Apgabaltiesa vērš uzmanību, ka arī dažu reklāmu izplatīšana, ja tām ir nolūks popularizēt preci vai pakalpojumu reklāmas sniedzēja vai kādas citas personas interesēs, var veidot sistemātisku darbību.
Administratīvā apgabaltiesa secinājusi, ka PTAC influenceru komercprakses izpētes laikā ir īstenojis labu pārvaldību, analizējot, kāda būtu patērētāju interesēm atbilstoša komercprakse, izplatot reklāmas sociālo mediju vietnēs. Vienlaikus ir būtiski, ka PTAC ir īstenojis konsultēšanas principu, pirms sodoša rakstura lēmumu pieņemšanas brīdinot un konsultējot influencerus par pareizu rīcību un pārkāpumu novēršanu.