Administratīvā rajona tiesa (turpmāk – tiesa) ar 2023.gada 8.marta lēmumu ir noraidījusi SIA “SMS SOLUTIONS” (iepriekš – SIA “CDR”) pieteikumu par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) 2023.gada 1.februāra lēmuma Nr.1‑pk “Par pagaidu noregulējumu un negodīgas komercprakses izbeigšanu” (turpmāk – Lēmums) atcelšanu. Ar tiesas spēkā atstāto Lēmumu SIA “SMS SOLUTIONS” uzlikts pienākums nekavējoties izbeigt negodīgu komercpraksi saistībā ar tās sniegtajiem pakalpojumiem un piedāvātajiem tehniskajiem risinājumiem, pieslēdzot un pieprasot maksu patērētājiem par nepasūtītiem maksas abonēšanas pakalpojumiem.
Pamatojoties uz lietā konstatētajiem faktiem un izvērtētajiem pierādījumiem, tiesa ir secinājusi, ka Lēmums ir tiesisks un pamatots.
Tiesas ieskatā PTAC ir pareizi identificējis, ka SIA “SMS SOLUTIONS” saimnieciskās darbības veids ir paaugstinātas maksas satura un maksas abonēšanas pakalpojumu pārdošana, reklamēšana, piedāvāšana. Šādas darbības ir atzīstamas par komercpraksi Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma (turpmāk – NKAL) izpratnē.
SIA “SMS SOLUTIONS” īstenotās komercprakses rezultātā daudzi patērētāji pakalpojuma pieslēgšanas brīdī abonēšanas līguma noslēgšanas faktu nemaz nav apzinājušies, un par to, ka maksas abonēšanas pakalpojums ir pieslēgts, uzzinājuši, saņemot rēķinu no mobilo sakaru operatora. Šāda komercprakse NKAL izpratnē ir atzīstama par agresīvu.
SIA “SMS SOLUTIONS” profesionālās rūpības ietvaros ietilpst pienākums vērtēt to, kādā veidā tiek izmantoti tās pakalpojumi un tehniskie risinājumi attiecīgo sadarbības partneru saimnieciskajā darbībā, it īpaši, ja saistībā ar tiem ir saņemts liels skaits patērētāju sūdzību.
SIA “SMS SOLUTIONS”, nesniedzot atbildi uz patērētāju sūdzībām vai pēc būtības neņemot vērā izteiktos iebildumus attiecībā uz nepamatotu pakalpojuma pieslēgšanu, būtiski ierobežojusi patērētājiem iespēju risināt strīdus, tai skaitā, iebildumus par naudas summas atmaksu par nepamatoti pieslēgtajiem pakalpojumiem. Tādējādi minētā SIA “SMS SOLUTIONS” rīcība ir negatīvi ietekmējusi vai varēja ietekmēt daudzu patērētāju ekonomiskās intereses, tostarp radot patērētājiem zaudējumus (piemēram, situācijā, kad, neņemot vērā patērētāju izteiktos iebildumus, maksa par nepamatoti pieslēgto pakalpojumu netiek anulēta un tiek piemērota arī turpmāk). Līdz ar to šāda SIA “SMS SOLUTIONS” rīcība ir uzskatāma par profesionālajai rūpībai neatbilstošu negodīgu komercpraksi.