15. marts ir Pasaules Patērētāju aizsardzības diena, un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) mudina iedzīvotājus ne tikai domāt gudri, bet arī rīkoties gudri un būt aktīviem, aizstāvot savas patērētāja tiesības.
Pagājušā gada nogalē SKDS veiktās aptaujas dati liecina, ka 26% Latvijas iedzīvotāju pēdējo trīs gadu laikā ir saskārušies ar nekvalitatīvu preci, bet 4% - ar nedrošu preci. Savukārt 9% iedzīvotāju ir pieredze ar nekvalitatīvu pakalpojumu saņemšanu, bet 2% - ar nedrošiem pakalpojumiem.
Tomēr ne visi izvēlas rīkoties – tikai nedaudz vairāk nekā divas trešdaļas iedzīvotāju (67%), kuri pēdējo trīs gadu laikā ir iegādājušies vismaz vienu nekvalitatīvu vai nedrošu preci, norādījuši, ka ir iesnieguši preces ražotājam vai tirgotājam sūdzību. Savukārt 32% iedzīvotāju ir atzinuši, ka sūdzību nav iesnieguši (1% snieguši atbildi “grūti pateikt”).
Iemesli, kāpēc daļa patērētāju izvēlas nerīkoties un nesūdzas par nekvalitatīvu preci vai pakalpojumu, var būt vairāki – laika un enerģijas trūkums, neinformētība par savām tiesībām, salīdzinoši mazs zaudējumu apmērs vai slikta pieredze pagātnē un bailes sastapties ar grūtībām vai sarežģījumiem.
Vai patērētāji zina savas tiesības?
Lai gan tikai aptuveni puse aptaujāto uzskata, ka ir labi informēti par savām patērētāju tiesībām, lielākā daļa patērētāju diezgan labi zina, kā rīkoties, ja ir iegādājušies nekvalitatīvu preci vai pakalpojumu. 85% iedzīvotāju vispirms vērstos pie preces pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja, bet 10% vērstos Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Salīdzinot ar iepriekšējos gados veiktajām aptaujām, rezultāti nav būtiski mainījušies.
Nedaudz vairāk nekā puse (52%) iedzīvotāju ir norādījuši, ka iepriekš nav zinājuši, ka strīdu ar neatbilstošas un nekvalitatīvas preces pārdevēju var risināt Patērētāju tiesību aizsardzības centra Strīdu risināšanas komisijā. Savukārt 43% norādījuši, ka iepriekš ir par to zinājuši — tas ir kāpums no 38% 2022. gada aptaujas rezultātos.
2024. gadā Patērētāju strīdu risināšanas komisija saņēma 217 iesniegumus, kas ir par 6 iesniegumiem jeb 3% mazāk nekā 2023. gadā (223 iesniegumi).
Biežākās sūdzību jomas 2024. gadā:
- Preces neatbilstība līguma noteikumiem (120)
- Preces nepiegādāšana vai pakalpojuma nesniegšana termiņā (36)
- Pakalpojumu neatbilstība līguma noteikumiem (22)
- Atteikuma tiesības (18)
- Avio pakalpojumi (13)
PTAC aicina ikvienu būt aktīvam un interesēties par savām tiesībām, rīkoties un vērsties pēc palīdzības PTAC, ja tas nepieciešams, piemēram, gadījumos, kad ar komersantu domstarpības neizdodas atrisināt. PTAC atgādina, ka par patērētāju tiesībām ir iespējams konsultēties, izmantojot kontaktformas PTAC tīmekļvietnē, rakstot uz e-pasta adresi pasts@ptac.gov.lv vai zvanot uz konsultāciju tālruni 65452554.