Jaunumi
Uz galda vairākos caurspīdīgos plastmasas maisiņos iepakotas elektroniskās cigaretes, redzamas arī dažas cigarešu paciņas un uz baltas papīra lapas augšējā labā stūrī trīs atsevišķas cigaretes

Ņemot vērā smēķēšanas ierobežošanas aktualitāti sabiedrībā un šī kaitīgā ieraduma popularitāti īpaši jauniešu vidū, smēķēšanas produktu reklāmu uzraudzība noteikta kā viens no Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) prioritārajiem uzraudzības pasākumiem. 2022. gadā, īstenojot smēķēšanas produktu reklāmas ierobežojumu uzraudzības projektu, īpaša uzmanība tika pievērsta dažādām tīmekļa vietnēm, un sociālo mediju video platformā “TikTok” veiktā pārbaude liecina par būtisku un satraucošu tendenci, proti, šie produkti tiek piedāvāti arī nepilngadīgām personām.

Veicot pastiprinātu monitoringu interneta vidē un tirdzniecības vietās, kurās tiek piedāvāti un tirgoti nikotīnu saturoši produkti, tika konstatēti pārkāpumi, kas galvenokārt saistīti ar elektronisko cigarešu un to uzpildes tvertņu prettiesisku reklāmu sniegšanu, kā arī ar šo produktu - izvietošanu tirdzniecības vietās patērētājiem redzamā veidā, kas atbilstoši likumā noteiktajām prasībām, ir aizliegts. 

Kopumā, reaģējot uz konstatētajiem pārkāpumiem:

  • sāktas 5 administratīvās lietas, kurās tika panākta pārkāpumu novēršana, komersantiem veicot labprātīgās darbības;
  • 11 gadījumos veikti preventīvās uzraudzības pasākumi, kuru ietvaros PTAC sazinājās ar komersantiem, informējot tos par likumā noteiktajām prasībām un aicinot nekavējoties novērst pārkāpumus, un visos gadījumos komersanti veica labprātīgās darbības pārkāpumu novēršanai;
  • izvērtēta prakse 20 “TikTok” profilos, un vienā gadījumā, konstatējot smēķēšanas produktu piedāvāšanu nepilngadīgajiem, par minēto problēmu tika informēta Valsts policija, kas uzsāka lietas apstākļu pārbaudi;
  • izskatītas 32 sūdzības par smēķēšanas produktu reklāmas pārkāpumiem.

Būtiskākie pārkāpumi saistīti ar:

  • neatļautām elektronisko cigarešu un to uzpildes tvertņu reklāmām, kas publiskotas, interneta vidē un sociālajās vietnēs, kuru mērķauditorija ir jaunieši;
  • citu likumā noteikto ierobežojumu neievērošanu, piemēram, izvietojot elektroniskās cigaretes un to uzpildes tvertnes tirdzniecības vietās patērētājiem redzamā veidā;
  • elektronisko cigarešu un uzpildes tvertņu attēlošanu kopā ar augļiem vai saldumiem.

Tāpat jāpiemin, ka 2022. gadā smēķēšanas produktu tirdzniecības jomā PTAC ir regulāri sniedzis konsultācijas un skaidrojumus komersantiem un citām iesaistītajām pusēm par likumā ietverto normu piemērošanas aspektiem, kā arī īstenojis sadarbību ar citām institūcijām – Veselības ministriju un Veselības inspekciju. Iestāžu skaidrojumus par spēkā esošajām prasībām nikotīnu saturošu produktu reklāmām un izvietojumam tirdzniecības vietās lūdzam skatīt ŠEIT

Vēršam uzmanību, ka šī gada 23. oktobrī stāsies spēkā grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā, tabakas izstrādājumu klāstā iekļaujot arī karsējamās tabakas produktus un tādējādi uz tiem attiecinot prasības, kas atkarībā no produkta īpašībām piemērojamas bezdūmu tabakas izstrādājumiem vai smēķēšanai paredzētiem tabakas izstrādājumiem.  

Ievērojot jautājuma aktualitāti un smēķēšanas produktu pieaugošo popularitāti jauniešu vidū, PTAC turpina aktivitātes šajā uzraudzības jomā un aicina patērētājus ziņot, ja tiek fiksēta jebkāda veida elektronisko cigarešu, to uzpildes tvertņu vai nikotīnu saturošu produktu popularizējoša reklāma. Informāciju var sniegt, to nosūtot uz elektroniskā pasta adresi: pasts@ptac.gov vai zvanot uz tālruņa numuru 65452554.