Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina iekštelpu batutu parku pakalpojumu sniedzējus pārliecināties, ka pakalpojums tiek sniegts saskaņā ar standarta prasībām:
Standarts LVS EN ISO 23659:2023
“Sporta un atpūtas iekārtas. Batutu parki. Drošuma prasības”
Kāpēc standarts ir svarīgs?
Katru gadu iekštelpu batutu parkos notiek daudz negadījumu, un standarta prasību ievērošana var samazināt smagu negadījumu skaitu.
Negadījumu skaitu var samazināt:
- drošs, atbilstoši uzstādīts aprīkojums un iekārtas;
- uzraudzība;
- kompetents personāls;
- iekārtu un aprīkojuma apkopes;
- norādījumi lietotājiem;
- risku izvērtēšana un riskus mazinošu pasākumu veikšana.
Ko nosaka standarts?
Standarts attiecas uz iekštelpu batutu parkiem, izklaižu parkiem, kur kāda no zonām ir atvēlēta batutiem, kā arī uz piezemēšanās zonām - porolona baseiniem un gaisa spilveniem.
Standarts nav attiecināms uz ārtelpu batutu parkiem.
Galvenās PRASĪBAS:
- Instrukcijas: pakalpojuma sniedzējam ir jābūt pieejamām ražotāja nodrošinātām visu iekārtu un aprīkojuma lietošanas un apkopes instrukcijām;
- Drošums un izmēri: drošuma prasības un izmērus batutiem (arī sienas un paaugstināta atsperīguma batutiem), to ietekmes zonām, batutu zonām un drošības polsterējumam;
- Papildus iekārtas: porolona baseinu, basketbola grozu, gaisa spilvenu u.c. iekārtu izmērus, drošuma prasības, prasības ietekmes zonām, polsterējumam, izvietojumam;
- Kapacitāte: jābūt noteiktai batutu parka batutu zonas ietilpībai;
- prasības attiecībā uz pakalpojuma nodrošināšanu:
- Risku vērtējums:
- jābūt veiktam visaptverošam risku vērtējumam;
- risku vērtējumam jābūt dokumentētam;
- risku vērtējums sastāv vismaz no - risku identificēšanas, risku analīzes, risku novērtēšanas, risku mazināšanas pasākumiem; - Dokumentācija: jābūt izveidotai dokumentācijai, saskaņā ar kuru batutu parks tiek vadīts un kas izstrādāta, ņemot vērā risku vērtējumā noteikto;
- Risku vērtējums:
- Uzraudzība un instruktāža: prasības attiecībā uz uzraudzību, uz uzraugu kompetenci, uz uzraugu skaitu, uz patērētājiem nodrošināmo informāciju un instruktāžu;
- Apkope un remonts: prasības attiecībā uz dažāda periodiskuma apkopēm un remonta procesiem;
- Ārkārtas situācijas: prasības attiecībā uz rīcību ārkārtas situācijā, uz nelaimes gadījumu dokumentēšanu un vērtēšanu.
Preču un pakalpojumu drošuma likums nosaka:
(4. panta otrā daļa)
- pakalpojuma sniedzēja pienākums ir sniegt drošu, cilvēka dzīvībai, veselībai, mantai un videi nekaitīgu pakalpojumu;
- pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par pakalpojuma drošumu.
(6. panta pirmā daļa)
- drošs pakalpojums ir tāds, kas sniegts normālos vai paredzamos apstākļos un kas nerada risku vai rada tik minimālu risku, kas uzskatāms par pieļaujamu.
Kur var iepazīties ar standartu?
Standarts pieejams SIA “Latvijas standarts” tīmekļvietnē: www.lvs.lv