No šā gada 1. marta ir stājies spēkā ES regulējums par jaunu energomarķējuma ieviešanu vairākām elektropreču grupām, kurām no 18. marta interneta veikalos un klātienes tirdzniecības vietās ir jābūt nodrošinātām ar jaunās formas energomarķējumu.
Jaunais marķējums tika ieviests šādām produktu grupām:
- aukstumiekārtām (mājsaimniecības ledusskapjiem un saldētavām, vīna dzesēšanas skapjiem u.c.);
- veļas mazgāšanas un žāvēšanas mašīnām;
- trauku mazgāšanas mašīnām;
- TV un elektroniskajiem displejiem;
- gaismas avotiem (šai preču grupai jaunais marķējums stāsies spēkā 2021.gada 1.septembrī).
Ja uz preces ir redzami abi marķējuma veidi, salīdzināšanai jāizmanto jaunais. Es šeit ieteiktu ielikt tekstu par to, ka tagad tirgū nav šīs kategorijas preču ar A klasi.Iepērkoties noderīgs palīgs ir PTAC izstrādātais salīdzināšanas rīks, kas pieejams šeit.
Galvenās atšķirības starp veco un jauno marķējumu:
- jaunajā marķējumā visiem produktiem izmantota vienota A-G skala (augstākās klases produkti tirgū šobrīd praktiski nebūs pieejami;
- marķējuma augšējā labajā stūrī ir ieviests QR kods, kas nodrošina tiešu saikni ar EPREL publiski pieejamo datubāzi, kurā ir pieejams iekārtas energomarķējums un datu lapa. Ražotājiem EPREL datu bāzē ir jāreģistrē produkti, kas laisti tirgū no 2019. gada 1. janvāra;
- jaunas datu lapas;
- jaunas energomarķējuma ikonas tiešsaistes tirdzniecībā – blakus energomarķējuma klasei izvietota atzīme par skalu A-G.
Vēršam uzmanību, ka prasības, kas attiecināmas uz energomarķējuma izvietošanu, nav mainījušās. PTAC izstrādātās vadlīnijas par energomarķējuma izvietošanu pieejamas šeit.
Lai sniegtu atbalstu tirgus dalībniekiem pārejas procesā, tiek īstenota iniciatīva un kampaņa LABEL2020 (projekta pārstāvis Latvijā – SIA “Ekodoma”), kuras ietvaros ir izstrādāti dažādi materiāli, tai skaitā bukleti patērētāju informēšanai, e-apmācības un vadlīnijas tirgotājiem par marķējuma ieviešanu. Vairāk informācijas lūdzu meklēt LABEL2020 mājaslapā www.label2020.lv.
PTAC turpina iepriekšējos gados aizsākto darbu, pārbaudot energoefektivitātes marķējuma norādīšanu tiešsaistes interneta veikalos. Jaunā marķējuma pārbaude ir daļa no līdz šim ierastajām pārbaudēm, kurās tiek pārbaudīts vai ir marķējums un datu lapa, vai tie ir pareizi (arī jaunā marķējuma forma) un vai tie ir pareizi izvietoti.