Jaunumi

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC), ņemot vērā saņemtos iesniegumus, izvērtēja A/S “Civinity Mājas” (iepriekšējais nosaukums A/S “HAUSMASTER”), (turpmāk – Sabiedrība) īstenoto komercpraksi, pieprasot dzīvojamo māju dzīvokļu īpašniekiem Rīgā, Biķernieku ielā 160, k-5, no k-9 līdz k-18, veikt samaksu par Sabiedrības aprēķināto pārvaldīšanas (apsaimniekošanas) maksas starpību 0.06 EUR/m2 par gandrīz trīs gadu periodu – no 2018. gada 1. marta līdz 2020. gada 7. decembrim. Šajā laika periodā rēķinos tika iekļauta par 0.06 EUR/m2mazāka samaksa par apsaimniekošanas pakalpojumiem. PTAC konstatēja Sabiedrības rīcībā negodīgu komercpraksi un 2022. gada 4. janvārī pieņēma lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā (turpmāk – Lēmums).

Sabiedrība pēc pārvaldīšanas tiesisko attiecību izbeigšanas ar patērētājiem (dzīvokļu īpašniekiem) adresēja tiem 2021. gada 16. februāra paziņojumu, ar ko informēja, ka tā ir konstatējusi, ka dzīvokļu īpašniekiem izrakstītajos komunālo pakalpojumu rēķinos līdz šim netika aprēķināta un iekļauta apsaimniekošanas maksa atbilstoši noslēgtajiem apsaimniekošanas līgumiem – 0.55 EUR/m2 + 0.12 EUR (PVN), pavisam kopā 0.67 EUR/m2 apmērā –, un ir veikusi pārrēķinu. Jaunā, koriģētā rēķina (kurā iekļauts pārrēķins par apsaimniekošanas maksas starpību no 01.03.2018. līdz 07.12.2020.) apmaksas termiņš tika noteikts 2021. gada 15. marts.

Ņemot vērā Sabiedrības rīcību, PTAC secināja, ka Sabiedrība ir īstenojusi maldinošu un profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi:

  • Sabiedrība ilgstošu laika periodu patērētājiem izrakstītajos komunālo pakalpojumu rēķinos sniedza nepatiesu (maldinošu) informāciju par apsaimniekošanas pakalpojuma cenu (maksas par EUR/m2 apmēru). Proti, Sabiedrība komunālo pakalpojumu rēķinos iekļāva pārvaldīšanas (apsaimniekošanas) maksas apmēru, kas ir par 0.05 EUR mazāks, neieskaitot PVN, nekā minētās maksas apmērs ir noteikts ar patērētājiem (dzīvokļu īpašniekiem) noslēgtajos apsaimniekošanas līgumos/dzīvokļu īpašnieku kopības pieņemtajos lēmumos (t.i., 0.55 EUR/m2 apmērā).
     
  • PTAC secināja, ka patērētājiem komunālo pakalpojumu maksas rēķinos sniegtās nepatiesās informācijas par apsaimniekošanas maksas apmēru dēļ ir vai var būt nepieciešami papildu neplānoti finanšu līdzekļi, lai apmaksātu rēķinus, kuros iekļauts pārrēķins.
     
  • PTAC ieskatā patērētāji nevarēja ieplānot, ka tiem būs nepieciešams papildus veikt attiecīgus norēķinus ar Sabiedrību par apsaimniekošanas maksas starpības pārrēķinu, kā rezultātā patērētājiem papildu apmaksājamā summa veido salīdzinoši lielu apmēru. Sabiedrības izrakstītajos komunālo pakalpojumu rēķinos sniegtās nepatiesās (maldinošās) informācijas par pakalpojuma cenu rezultātā ir negatīvi skartas vai var tikt skartas patērētāju ekonomiskās intereses.
     
  • PTAC arī konstatēja, ka Sabiedrība nav rīkojusies atbilstoši profesionālai rūpībai, jo, PTAC ieskatā, patērētāji, saņemot Sabiedrības apsaimniekošanas pakalpojumus, varēja paļauties, ka Sabiedrības izrakstītajos komunālo pakalpojumu rēķinos iekļautās maksas, t.i., apsaimniekošanas maksas apmērs (EUR/m2) un uz to pamata veiktie aprēķini ir korekti un precīzi.

PTAC ar Lēmumu ir piemērojis Sabiedrībai par konkrēto negodīgo komercpraksi soda naudu 5 000.00 EUR apmērā.

PTAC vērš uzmanību uz atsevišķiem aspektiem:

  • Sabiedrībai savas intereses attiecībā uz koriģētajā rēķinā norādītās summas saņemšanu (apmaksu) no patērētājiem ir tiesības īstenot noslēgtajos līgumos un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, piemēram, gadījumā, ja patērētāji neveic minēto rēķinu apmaksu u.c.;
     
  • Patērētājiem ir tiesības iebilst un celt pretenzijas par Sabiedrības izrakstītajā koriģētajā rēķinā iekļautajām maksājumu pozīcijām vai rēķina samaksas pienākumu, ja patērētāji norādītajiem aprēķiniem nepiekrīt. Strīda gadījumā rēķina apmaksas problēmu dēļ Sabiedrībai ir nepieciešams informēt un skaidrot patērētājiem minēto rēķinu apmaksas variantus un iespējas, izvērtējot katru gadījumu individuāli, piemēram, vienojoties par abām pusēm pieņemamu apmaksas termiņu u.c.;
     
  • Starp Sabiedrību un patērētājiem radušies strīdi saistībā ar rēķiniem, kuros iekļauts pārrēķins par apsaimniekošanas maksas starpību un to apmaksu, ir risināmi tiesā vispārējā civiltiesiskā kārtībā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

Lēmums

 

Sanita Gertmane

Sanita Gertmane

daļas vadītāja - 209
Sanita.Gertmane [at] ptac.gov.lv