Saistībā ar 28. un 29.07.2024. vētru un augstā nokrišņu līmeņa izraisītajiem nekustamā īpašuma un tiem piegulošo teritoriju bojājumiem, tai skaitā applūdušajām teritorijām, pašlaik Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (turpmāk – PTAC) ar sūdzībām nav vērsies neviens iedzīvotājs, bet ir sniegtas vairākas konsultācijas. Taču jautājumu un  neskaidrību  gadījumā PTAC ir gatavs sniegt informāciju un atbalstu, aicinot patērētājus zvanīt uz konsultāciju tālruni 65452554 vai rakstīt e - pastu uz adresi pasts@ptac.gov.lv. PTAC ir informējis arī Latvijas Apdrošinātāju asociāciju, norādot, ka nav pieļaujams, ka tiek atteikta atlīdzības izmaksa gadījumos, kad noteikti riski un to interpretācija ir nepietiekami izskaidroti.

Ja ir applūdusi patērētāja īpašumā  esošā teritorija, kuras apdrošināšanas līgumā ir ietverts plūdu vai nokrišņu izraisītas applūšanas risks, aicinām rīkoties, sekojot šādiem norādījumiem:

  1. Pārliecināties, vai apdrošināšanas līgums ietver plūdu, applūšanas  risku segumu;
  2. Vērsties pie apdrošinātāja rakstveidā, iesniedzot visus prasītos pierādījumus;
  3. Atteikuma gadījumā, nepiekrītot apdrošinātāja viedoklim, vērsties Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombudā, kas ir patērētāju ārpustiesas strīdu risinātājs apdrošināšanas jomā;
  4. Ja patērētājam rodas aizdomas par netaisnīgiem līguma noteikumiem vai to piemērošanu vērsties ar iesniegumu PTAC;
  5. Neskaidrību un jautājumu gadījumā zvanīt uz PTAC konsultāciju tālruni 65452554 vai rakstīt uz e pasta adresi: pasts@ptac.gov.lv .

Pašlaik plūdu, kā arī nokrišņu radītu teritoriju applūšanas risku un to apdrošināšanas gadījumu iestāšanās apstākļus katrs apdrošinātājs savos līgumos definē individuāli, pēc saviem ieskatiem. Taču PTAC jau iepriekš ir uzsvēris, ka polises izvēles un iegādes brīdī ir būtiski:

  • Atbilstoši informēt patērētājus par riskiem, to specifiku un izņēmuma gadījumiem.
  • Veidot patērētājam skaidrākus līguma noteikumus vienkāršākā un skaidri saprotamā valodā.
  • Uzlabot informācijas pasniegšanas kvalitāti, nodrošinot pārskatāmu informāciju tīmekļvietnēs.

Vairāk informācijas: https://www.ptac.gov.lv/lv/jaunums/ptac-klupsanas-akmeni-apdrosinasanas-ligumos

Arī patērētājiem ir svarīgi iedziļināties un izvēlēties sev vispiemērotāko apdrošināšanas veidu un riskus, tādēļ PTAC iesaka, iegādājoties apdrošināšanas pakalpojumus:

  • Vienmēr rūpīgi izlasīt un iepazīsties ar apdrošināšanas līguma noteikumiem. Neskaidros jautājumus un līguma noteikumus pārrunāt ar apdrošinātāju.
  • Salīdzināt vairāku apdrošinātāju piedāvājumus. Atšķirties var ne tikai cena, bet arī citi apdrošināšanas pakalpojuma kritēriji – apdrošinātie riski, pašrisks (summa, kas jāsedz pašam patērētājam apdrošināšanas iestāšanās gadījumā).
  • Izvērtēt, kādus riskus nepieciešams apdrošināt. Pārrunāt tos ar apdrošinātāju.
  • Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, iespējami drīz informēt par to apdrošinātāju.
  • Atjaunojot apdrošināšanas polisi nākamajam termiņam, pārliecināties, vai nav mainījušies apdrošināšanas nosacījumi, vai nav klāt nākuši riski, kurus nepieciešams papildus apdrošināt.

PTAC ir informējis arī Latvijas Apdrošinātāju asociāciju, norādot, ka nav pieļaujams, ka tiek atteikta atlīdzības izmaksa gadījumos, kad noteikti riski un to interpretācija ir nepietiekami izskaidroti.

PTAC aicina apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējus, izskatot pieteikumus, ņemt vērā, vai pirms līguma noslēgšanas patērētājiem bija sniegta pilnīga informācija par piedāvāto apdrošināšanu un tajā iekļautajiem riskiem, vai kāda būtiska informācija nav tikusi noklusēta un patērētājs pilnībā izpratis apdrošināšanas līgumā iekļauto risku būtību.