Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2022. gadā realizēja projektu “Komerciālajiem lietotājiem paredzētu tiešsaistes platformu uzraudzība”, izvērtējot vairāku interneta platformu pakalpojumus, kas sniegti Latvijā, lai veicinātu un atvieglotu patērētājiem piedāvāto preču un pakalpojumu pārdošanu.
Projekts īstenots, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulas (ES) 2019/1150 par taisnīguma un pārredzamības veicināšanu komerciālajiem lietotājiem paredzētos tiešsaistes starpniecības pakalpojumos (Regula) prasības.
Projektā veiktās uzraudzības galvenais mērķis bija informēt platformu pakalpojumu sniedzējus par jaunajām prasībām un uzraudzības iestādes konstatētajām neatbilstībām, kā arī veikt nepieciešamos pasākumus to novēršanai. Ņemot vērā to, ka tiešsaistes starpniecības pakalpojumi kļuvuši par galvenajiem jaunajiem uzņēmējdarbības modeļiem un šos pakalpojumus izmanto ne tikai privātais, bet arī publiskais sektors, projekta ietvaros tika izvērtētas 12 platformas.
Projekta realizēšanas laikā 2022. gadā tika uzsāktas 12 administratīvās lietas. No tām 11 lietās tika konstatēts, ka platformās nav pieejami komerciālajiem lietotājiem paredzētie vispārīgi noteikumi, savukārt 1 lietā secināts, ka platformā ir pieejami minētie noteikumi, taču to saturs ir neskaidrs un neatbilst Regulas prasībām. 11 lietās platformas novērsa konstatētos pārkāpumus, tādējādi lietu izskatīšana tika pabeigta, aicinot platformas turpmāk nodrošināt godīgus tiešsaistes starpniecības pakalpojumus. Savukārt 1 lietas izskatīšana nav pabeigta, jo tajā tiek gatavots lēmums, lai panāktu konstatēto pārkāpumu novēršanu.
Pēc tam, kad 11 lietās platformas nodrošināja komerciālajiem lietotājiem piedāvāto līguma noteikumu pieejamību, PTAC biežāk konstatētie pārkāpumi bija saistīti ar komerciālajiem lietotājiem piedāvāto līguma noteikumu grozīšanas kārtību un sekām, ranžējumu un sūdzību risināšanas iespējām.
Vienlaikus PTAC fiksēja Regulai neatbilstošu nozares prakses tendenci, kuras ietvaros platformas komerciālajiem lietotājiem sniedza lakonisku un vispārēja rakstura informācija par noteikumiem, taču tajā netika ietverta obligātā informācija, ko paredz Regula. Lai komerciālie lietotāji varētu iepazīties ar noteikumiem vai arī tos saņemt, platformas pieprasīja komerciālajiem lietotājiem aizpildīt anketu, tādējādi komerciālais lietotājs bija spiests nepamatoti nodot savus datus un citu informāciju un/vai pieteikties sadarbībai ar platformu, pirms viņam bijusi iespēja iepazīties ar līguma noteikumiem. PTAC vērš nozares uzmanību, ka šāda prakse ir pretēja Regulā noteiktajam.
PTAC atgādina, ka šajā uzraudzības jomā pakalpojuma sniedzēji un/vai komerciālie lietotāji var vērsties PTAC, lai saņemt konsultāciju, ja rodas jautājumi par Regulas piemērošanu vai citi ar šo tēmu saistīti jautājumi.
Regula attiecas tikai uz tādām tiešsaistes platformām, kas darbojas kā starpnieks starp saimnieciskās darbības veicēju un patērētāju un sniedz tiešsaistes starpniecības pakalpojumus komerciālajiem lietotājiem, lai tie varētu piedāvāt preces vai pakalpojumus patērētājiem. Regulējums aizsargā to saimnieciskās darbības veicēju intereses, kuri sadarbojas ar minētajām tiešsaistes tirdzniecības platformām.