Jaunumi

Iepērkoties interneta vidē, viens no svarīgākajiem faktoriem, kam patērētājs pievērš uzmanību, ir tiešsaistes atsauksmes un vērtējumi – uzņēmumiem autentiskas atsauksmes sniedz lietderīgu atgriezenisko saiti, ko var izmantot  produktu un pakalpojumu sniegšanas uzlabošanai, savukārt patērētājiem tā ir iespēja izvērtēt preces un pakalpojumus un pieņemt veiksmīgākus pirkumu lēmumus.

Nesenie pētījumi ir parādījuši, ka vairākums komersantu tīmekļvietnēs publicētās atsauksmes un vērtējumi ir nepatiesi – tiek izplatīti viltoti neeksistējošu patērētāju viedokļi par precēm, kuras netika pirktas. Šāda prakse tiek veikta, lai ietekmētu patērētāju spēju pieņemt objektīvu lēmumu iepērkoties.

Tieši šī iemesla dēļ katram patērētājam ir svarīgi pēc iespējas labāk izprast un novērtēt atsauksmes un vērtējumus tiešsaistē, un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina iepazīties ar padomiem, kas palīdzētu labāk atpazīt viltus atsauksmes interneta veikalu platformās:

 

  • Pārbaudiet recenzenta profilu: Godīgiem recenzentiem bieži vien ir dažāda atsauksmju vēsture (gan pozitīvas, gan negatīvas) par dažādiem produktiem. Viltus recenzentiem var būt tikai pozitīvas vai negatīvas atsauksmes, kuras ir ļoti vispārīga, nekonkrēta rakstura.

 

  • Meklējiet pārbaudīto pirkumu atsauksmes: Daudzas tīmekļvietnes atzīmē to lietotāju atsauksmes, kuri ir veikuši pirkumus.

 

  • Pievērsiet uzmanību lietotajai valodai: Viltus atsauksmēs var būt izmantota pārāk entuziastiska vai neskaidra valoda. Tajās var trūkt konkrēta informācija par produktu vai lietošanas pieredzi. Īpaši pievērsiet uzmanību atsauksmēm, kurās tiek lietots pārāk daudz īpašības vārdu, kuras šķiet pārāk formālas vai izklausās pēc mārketinga runas.

 

  • Pievērsiet uzmanību publicēšanas biežumam: Pozitīvu atsauksmju pieplūdums īsā laika posmā var būt aizdomīgs, jo īpaši, ja tie nesakrīt ar produkta pārdošanas vēsturi vai nozīmīgiem notikumiem (piemēram, izpārdošanu vai akciju).

 

  • Meklējiet atkārtotas frāzes vai līdzības: Ja daudzās atsauksmēs ir vienas un tās pašas frāzes, struktūra vai konkrētas produkta iezīmes, tās var būt rakstītas vai radītas no viena un tā paša avota.

 

  • Pārbaudiet, vai nav neparasti daudz augstu vai zemu vērtējumu atsauksmju: Produkts, kuram ir tikai augsti vai zemi vērtējumi, it īpaši, ja atsauksmēs trūkst detalizētas informācijas, var būt pazīme tam, ka atsauksme nav autentiska.

 

  • Lasiet atsauksmes dažādās platformās: Nepaļaujieties uz atsauksmēm no viena avota. Meklējiet atsauksmes vairākās labi veidotās vai labi zināmās platformās, lai iegūtu plašāku perspektīvu.

 

  • Uzmanieties no “copy-paste” atsauksmēm: Dažreiz viltotas atsauksmes tiek vienkārši kopētas un pievienotas dažādiem produktiem vai tīmekļvietnēm. Ja redzat vienādas atsauksmes par dažādiem produktiem, visticamāk, ka tās ir viltotas.

 

  • Pārbaudiet, vai atsauksme nav ielikta, balstoties uz dāvinājumu: Dažas atsauksmes tiek rakstītas tāpēc, ka recenzents produktu ir saņēmis bez maksas vai ar atlaidi, apmaiņā pret atsauksmi.

 

  • Pārbaudiet, vai ir publicētas visa veida atsauksmes - gan pozitīvas, gan negatīvas: Tikai konkrētu atsauksmju iekļaušana un tikai dažu vērtējumu publicēšana uzskatāma par sliktu praksi. Pievērsiet uzmanību, vai ir atšķirība starp atsauksmju un vērtējumu skaitu vietnē.

 

Esiet piesardzīgi! Pievērsiet uzmanību, vai piedāvājums nešķiet pārāk labs, lai būtu patiess, vai, ja atsauksmes par produktu sola pārspīlētus rezultātus.

Ja pamanāt, Jūsuprāt, viltus atsauksmi, ziņojiet par to attiecīgajai tīmekļvietnes administrācijai. Jūsu rīcība palīdzēs uzlabot atsauksmju vispārējo kvalitāti un atvieglot citiem klientiem pieņemt pamatotus lēmumus.

Atcerieties! Nedalieties ar personisko informāciju. Jūsu drošības un konfidencialitātes labad atsauksmē neiekļaujiet personisku informāciju, tajā skaitā arī dzīvesvietas adreses, tālruņa numurus vai jebkādu citu sensitīvu informāciju.