Ņemot vērā sociālo mediju un satura mārketinga nozares pastāvīgo izaugsmi, influenceru mārketinga attīstību un patērētāju maldinājuma riskus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) arī 2022. gadā veica uzraudzību, konsultēja un dažādu pasākumu ietvaros informēja influenceru mārketinga jomas pārstāvjus, galveno uzmanību pievēršot sociālās saziņas vidē sniegtās komerciālās informācijas nošķiršanai, vispārējām reklāmu prasībām un maldinājumam par dažādu produktu īpašībām.
Pērn tika izskatītas aptuveni 124 situācijas (konsultācijas un iesniegumi), kas saistītas ar šobrīd aktuālo influenceru mārketinga problemātiku. Analizējot situāciju, var minēt vairākus būtiskākos pārkāpumus:
- noklusēts informācijas komerciālais raksturs, nesniedzot norādes par reklāmu vispār vai sniedzot neatbilstošas norādes, proti, tiek īstenota negodīga un maldinoša komercprakse;
- nav ievērotas speciālās prasības uztura bagātinātāju reklāmā, piemēram, tiek izplatīta normatīvajiem aktiem neatbilstoša reklāma, izmantojot apgalvojumus par produkta ietekmi uz veselību un pārkāpjot prasību par brīdinājumu;
- smēķēšanas produktu reklāmas aizlieguma neievērošana, pārkāpjot Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumu;
- sniegta tādu produktu reklāma, kuru pārdošana nav atļauta Latvijas tirgum, piemēram, kanabidolu jeb CBD produktu reklāma iekšķīgai lietošanai.
Jāuzsver, ka 51 gadījumā, konstatējot potenciālus pārkāpumus, preventīvās uzraudzības ietvaros notikusi saziņa ar influenceriem par pārkāpumu novēršanu un pārkāpumi tika novērsti, savukārt sešos gadījumos uzsāktas administratīvās lietas, kuru ietvaros pārkāpumi arī pārsvarā novērsti labprātīgi. Trīs gadījumos saņemta personu rakstveida apņemšanās turpmāk nepieļaut lietā konstatētos pārkāpumus.
Tāpat jānorāda uz pozitīvu tendenci nozarē, jo 2023. gadā PTAC veica izpēti sociālajās vietnēs un secināja, ka tirgus situācija influenceru mārketinga jomā ir ievērojami uzlabojusies. Tika konstatēts, ka populārākie influenceri sociālajos medijos komerciāla satura publikācijās pārsvarā izmanto atbilstošas reklāmas norādes. Tas liecina, ka informētība un izpratne par normatīvo aktu prasībām šajā jomā ir pieaugusi.
Vienlaikus izpētes ietvaros tika atklāts, ka tie satura veidotāji, kuri savu profilu izmanto paši savu preču, pakalpojumu vai saimnieciskās darbības reklamēšanā, ne vienmēr informē patērētājus par publicētā satura komerciālo raksturu.
Uzsveram, ka sociālajās vietnēs, starp personiska satura publikācijām publiskojot komerciāla rakstura saturu paša satura veidotāja interesēs, ir jāsniedz reklāmas norādes. Lai palīdzētu risināt neskaidrības un sniegtu atbildes uz aktuālajiem jautājumiem, PTAC ir izstrādājis IETEIKUMUS par galvenajiem principiem influenceriem, kuri īsteno mārketinga pasākumus sociālajās vietnēs.
Pēdējā laikā saņemot arvien vairāk patērētāju sūdzības par iespējamiem pārkāpumiem, kas saistīti ar reklāmu mākslīgajiem maisījumiem zīdaiņiem un mākslīgajiem papildu ēdināšanas maisījumiem zīdaiņiem, vēršam uzmanību, ka pastāv dažādi mākslīgo maisījumu zīdaiņiem veidi. Reklamēt ir aizliegts tikai tādu produktu grupu, ko sauc par mākslīgajiem maisījumiem zīdaiņiem, kas domāta pilnīgai mātes piena aizstāšanai līdz noteiktam vecumam (6 mēnešiem). Citu produktu grupu – papildu ēdināšanas maisījums zīdaiņiem – ir atļauts reklamēt, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās informācijas un reklāmas prasības.
Turpinoties e-komercijas jomas attīstībai un pilnveidei, tai skaitā digitālā mārketinga un citu metožu izmantošanai, lai patērētājus mudinātu iegādāties konkrētas preces un pakalpojumus, PTAC arī šogad veic pastiprinātu influenceru mārketinga uzraudzību un to darīs arī turpmāk.