Jaunumi

Strauji mainīgās epidemioloģiskās situācijas dēļ ieceļošanas un izceļošanas prasību izmaiņas pasaulē iespējamas pat diennakts ietvaros, tādēļ  Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC-Latvia) aicina ceļotājus, it sevišķi avio pasažierus, pirms došanās ceļojumā vairākkārt pārliecināties par prasībām ieceļošanai valstīs, caur kurām vai uz kurām viņi dodas. Lai ieplānotais brauciens vispār varētu notikt/sākties, sevišķi aicinām pievērst uzmanību niansēm, kas saistītas ar Covid-19 testu veikšanas nepieciešamību, Covid-19 sertifikāta derīgumu, prasībām ievērot pašizolāciju vai karantīnu utt. Tomēr PTAC un ECC-Latvia vērš uzmanību, ka pašlaik, kad pasaulē atkal paaugstinājušies COVID-19 izplatības draudi jaunā omikron  varianta dēļ, kopumā jāizvērtē nepieciešamība ceļot!

PTAC arvien biežāk saņem jautājumus no patērētājiem par tiesībām atgūt naudu par biļetēm, piemēram, gadījumos,  ja ir atteikta iekāpšana lidmašīnā kāda ceļošanas dokumenta neesamības dēļ, kā arī tad, ja kādā valstī ieviesto ierobežojumu dēļ pasažieris vairs nevēlas doties plānotajā ceļojumā.

PTAC atgādina, ka iegādājoties biļeti, pasažieris piekrīt pārvadātāja noteikumiem (tai skaitā par prasībām Covid-19 ierobežojumu dēļ), kuri ir publicēti  komersanta interneta vietnē. Pasažiera pienākums ir tos izlasīt pirms biļetes pirkšanas, kā arī sekot līdzi informācijai par epidemioloģiskajām prasībām galamērķī. Pārvadātāji mēdz informēt par visām prasībām lidojumam, tomēr papildus nepieciešams arī pašam sekot līdzi aktuālajai informācijai par prasībām galamērķa valstī vai tranzītvalstī. Šo aicinām ievērot, ceļojot ar visa veida transportu – lidmašīnu, kuģi, autobusu vai vilcienu.

Ieteikumi, lai lidojums/ceļojums notiktu bez šķēršļiem:

  1. Gudri izvēlies biļetes veidu! Šai strauji mainīgajā laikā drošāk būtu izvēlēties biļetes un pārvadātājus, kuru tirdzniecības noteikumi piedāvā lidojuma datumu maiņu. Svarīgi gan pievērst uzmanību arī visām piebildēm un speciālajiem noteikumiem, jo piemēram, biļetes, kas pārdotas akcijas vai īpašā piedāvājuma laikā par speciālām cenām, var būt daļēji un/vai pilnībā nemaināmas un/vai nenododamas.  
  2. Iepazīsties ar ieceļošanas un izceļošanas prasībām valstī (galamērķī,  tranzītvalstī un atgriešanās valstī), piemēram, ieceļošana ir aizliegta,  atļauta ieceļošana tikai būtisku ieceļošanas iemeslu dēļ, prasība par Covid-19 testu, Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu (turpmāk – Sertifikāts), vakcinācijas pasi, oficiālu pierādījumu par antivielu klātbūtni organismā vai citu dokumentu,  par kādas aplikācijas vai veidlapa aizpildīšanu, par karantīnas ievērošanu vai citiem ierobežojumiem!
  3. Covid-19 testu nepieciešamība. Pašreizējos apstākļos, lai ieceļotu daudzās valstīs, arī vakcinētām vai pārslimojušām personām ir nepieciešams veikt COVID – 19 testu. Ir svarīgi noskaidrot visas nianses – kāda veida testa metodes tiek akceptētas iekāpšanai lidmašīnā vai iebraukšanai kādā valstī – PĶR (PCR),  RL-PĶR (RL-PCR), antigēna testi u.c. Dažkārt tiek norādīti arī parauga paņemšanas veidi – siekalas, nazofarengiālā iztriepe utml.  
  4. Prasības Sertifikātam var būt atšķirīgas dažādās valstīs – dažādi Sertifikātu derīguma termiņi, pārslimošanas sertifikāta derīguma termiņš, dažādas prasības vakcīnām un pilnam vakcinācijas kursam, tai skaitā balstvakcīnas nepieciešamība Arī tranzītvalstīs un to lidostās var būt atšķirīgas prasības no galamērķa valstī noteiktajām. Ņemot vērā situācijas mainīgumu, iespējams, ka var tikt ieviestas jaunas prasības.
  5. Bērnu ceļošana kopā ar vecākiem. Ja ceļojat kopā ar bērniem, valstīs var atšķirties pieejas un prasības bērniem, kuriem nav Sertifikāta, bet tie ceļo kopā ar vakcinētiem vecākiem.
  6. Dažkārt var atšķirties aviokompānijas prasības no valsts noteiktajām oficiālajām prasībām, piemēram, par stundu skaitu, cik testa rezultāti ir derīgi u.c. tāpēc aicinām lasīt aktuālo informāciju arī konkrētās valsts oficiālajās interneta vietnēs.
  7. Aicinām patērētājus ņemt vērā, ka gadījumā, ja patērētājs nevarēs izpildīt izvirzītās epidemioloģiskās prasības, var tikt liegta iekāpšana lidmašīnā patērētāja vainas dēļ, kas nozīmē, ka nevarēs saņemt arī atlīdzību par iegādāto biļeti.
  8. Pakalpojumu sniedzējs var neatmaksāt naudu, ja pasažieris ir pārdomājis. Kad ceļotājam ir savi iemesli (bailes, jauni ierobežojumi u.tml.)nedoties uz konkrēto galamērķi un viņš nolemj lauzt līgumu par pārvadājuma pakalpojumu, naudas atmaksa tiek vai netiek veikta saskaņā ar pārvadātāja pakalpojuma sniegšanas noteikumiem. Šādā gadījumā pakalpojuma sniedzējam nav pienākuma atmaksāt patērētājam samaksāto naudas summu par biļeti. Individuāls risinājums ir atkarīgs no vienošanās. Savukārt tādā gadījumā, ja ceļojuma galamērķī vai tiešā tā tuvumā ir izveidojušies nenovēršami un ārkārtas apstākļi, kas būtiski ietekmē pakalpojuma sniegšanu (konkrētajā pilsētā, kurā atrodas lidosta, vai pašā lidostā ir izsludināta ārkārtas situācija, t.sk. noteikta karantīna), ceļotājam ir tiesības atteikties no lidojuma. Šādā situācijā  un arī gadījumā, ja aviopārvadātājs paziņo par reisa atcelšanu, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ no aviopārvadātāja maksu par biļeti, bet nav tiesību saņemt papildu kompensāciju.

Vairāk informācijas par aviopasažieru tiesībām:

https://ecclatvia.lv/lv/avio-pasazieru-tiesibas-visas-lapas

https://www.ptac.gov.lv/lv/covid-19-aktualitates

Konsultācijas par aviopasažieru tiesībām: PTAC konsultatīvais tālrunis: 65452554, pasts@ptac.gov.lv,  ECC-Latvia: info@ecclatvia.lv .

Sanita Gertmane

Sanita Gertmane

daļas vadītāja - 209
Sanita.Gertmane [at] ptac.gov.lv