Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) novembrī uzsāk informatīvi izglītojošo kampaņu „Pērc gudri, netērē lieki!”, lai aktualizētu jautājumu par energoefektivitātes un ekodizaina nozīmi. Kampaņas mērķis – celt patērētāju un komersantu informētības līmeni par energomarķējumu un tā nozīmi, izvēloties sadzīves tehniku. Tāpat kampaņa mudinās patērētājus pievērst uzmanību sadzīves tehnikas pareizai, efektīvai lietošanai un utilizācijai, tādējādi mazinot negatīvo ietekmi uz vidi.
Ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs aicina patērētājus iegādājoties mājsaimniecības iekārtas, pievērst uzmanību energomarķējumam: “Preces ar augstāku energoefektivitātes klasi mājsaimniecībām sniedz virkni ieguvumu – tās tērē mazāk elektroenerģijas un ūdens, ir klusākas, arī kalpo ilgāk. Izvēloties energoefektīvākas preces, mēs ne tikai ietaupām naudu ģimenes budžetā, bet arī mazinām ietekmi uz vidi un ieguldām Klimata un enerģētikas mērķu sasniegšanā.”
PTAC ik gadu veic pārbaudes par energoefektivitātes informācijas atbilstošu norādīšanu tieši interneta tirdzniecības vietnēs. Lai gan PTAC pārbaudes veic jau vairākus gadus, kopējais neatbilstību apjoms vēl joprojām ir ļoti augsts - 98%. Arī neskatoties uz termiņu pagarinājumiem neatbilstību novēršanai, mājas lapas netiek sakārtotas. No visiem pārbaudītajiem tikai 3 sadzīves tehnikas tiešsaistes tirgotāji savās vietnēs patiešām korekti norāda energoefektivitātes informāciju.
Kā norāda PTAC, atbildīgs komersants veicina savu klientu informētību, lai tie varētu viegli salīdzināt iekārtas un izvēlēties energoefektīvāko – tādu, kas patērēs mazāk resursu, dos ietaupījumu mājsaimniecībai, kā arī būs klusāka. Pārbaudītie komersanti pārsvarā nebija norādījuši energomarķējumu patērētājiem saprotamā un viegli uztveramā veidā vai arī to bija norādījuši nepilnīgi. Tāpat praktiski visos gadījumos iztrūka datu lapas par preci. PTAC konstatēja, ka bieži vien pret šo prasību komersanti attiecās nevērīgi un savās mājas lapās kūtri veica prasītās izmaiņas.
Šoruden PTAC sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS veica pētījumu „Latvijas iedzīvotāju zināšanas par savām patērētāju tiesībām un pieredze ar nekvalitatīvu vai nedrošu preču/pakalpojumu iegādi.”
"Pētījums parāda, ka 49 % respondentu pievērš uzmanību energomarķējumam, iegādājoties sadzīves tehniku. Tomēr joprojām lielākā daļa aptaujāto (51 %) atzīst, ka nezina, kas ir energomarķējums, nepievērš tam vērību vai arī tikai dažreiz velta tam uzmanību. Pēc pētījuma datiem var secināt, ka energomarķējuma nozīmi vairāk izprot cilvēki ar augstāku izglītību un augstākiem ienākumiem. Tikmēr ir svarīgi apzināties, ka, iegādājoties energoefektīvākas iekārtas mājsaimniecībai, iespējams ietaupīt, kas būtiskāk varētu būt tieši patērētājiem ar vidējiem un zemiem ienākumiem,” skaidro PTAC direktore Baiba Vītoliņa.
Pētījuma dati liecina, ka 89% no respondentiem, kuri iegādājās mājsaimniecībai tehniku ar augstāko energoefektivitātes klasi (A, A+, A++, A+++) kā galveno iemeslu norādīja tieši ietaupījumu. Turpretī, respondenti, kuri neizvēlas augstākas energoefektivitātes klases elektropreces, kā galveno iemeslu ir norādījuši to, ka viņiem nav svarīgs energoefektivitātes jautājums (41 %), savukārt, 21 % aptaujāto norādīja, ka neuzticas sniegtajai informācijai par elektropreces energoefektivitātes klasi.
Pētījums atklāj arī kādu mītu – 38% respondentu norādījuši, ka sadzīves tehnika ar augstāku energoefektivitātes klasi arī maksās dārgāk. Tomēr daudzos gadījumos tā nav tiesa, jo iekārtas cenu ietekmē dažādi aspekti, piemēram, zīmola atpazīstamība un funkcionalitātes nianses.
PTAC Preču un pakalpojumu uzraudzības departamenta direktore Linda Rinkule akcentē: „Šajā jomā izglītots patērētājs un komersants ir priekšnoteikums, lai mājsaimniecību izvēlētā sadzīves tehnika būtu ērta, ekonomiska, videi draudzīga un moderna. Tādēļ kampaņā patērētāju auditorijas izglītošanai esam paredzējuši sociālo tīklu aktivitātes, ir izstrādāts pamācošs video, izveidota kampaņas interneta lapa percgudri.lv un praktisks, vienkāršs rīks internetā ar kura palīdzību pirms sadzīves tehnikas iegādes var noskaidrot, kura no iekārtām būs ekonomiski izdevīgāka ilgtermiņā. Tādējādi, pērkot iekārtu, varēs balstīties uz racionālu un uzticamu informāciju. Savukārt komersantiem 25. novembrī notiks vebinārs par ekodizaina un energomarķējuma prasībām, tam pieteikties varēs vietnē percgudri.lv.”
Kampaņas interneta vietne: https://www.percgudri.lv/
Iekārtu salīdzināšanas rīks: https://www.percgudri.lv/salidzinatajs/