Patērētāji aizvien vairāk izvēlas iegādāties preces tiešsaistes platformās, kas bāzētas ārpus Eiropas Savienības vai tirgo un piegādā preces no trešajām valstīm. Par to liecina arī interneta izpētes kompānijas “Gemius Latvia” veiktais pētījums – vismaz 65% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir iegādājušies preces un pakalpojumus ārvalstu tirdzniecības platformās un veikalos.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2021. gadā īstenoja e-komercijas uzraudzības projektu, veicot dažādu preču kontrolpirkumus populārākajās tiešsaistes platformās, kas piedāvā trešajās valstīs ražotās preces (AliExpress.com, Amazon.com, eBay.com, Joom.com un Wish.com). PTAC pievērsa uzmanību un analizēja gan to, cik viegli pieejami līguma noteikumi, gan kāda informācija atrodama par preci, tās cenu un piegādi, kā arī vai preces ir drošas un nerada riskus patērētājiem, to lietojot.
Preču pārbaude tika veikta, pasūtot piecu veidu preces – rotaļlietas, bērnu preces, elektroiekārtas, radioiekārtas un bezpilota gaisa kuģus (dronus). Projekta rezultāti liecina, ka platformās piedāvāto preču neatbilstību līmenis ir ļoti augsts. No pasūtītajām 62 precēm tika piegādātās 52 preces No 49 precēm (92%) ir konstatētas dažāda veida neatbilstības piemērojamo normatīvo aktu prasībām. Veiktās testēšanas rezultātā testēšanas pārskatos dažāda veida neatbilstības bija norādītas 40 precēm (75%), no tām nopietna un augsta riska līmeņa neatbilstības būtiskām prasībām ir konstatētas 17 (33%) elektroiekārtām un rotaļlietām
Elektroiekārtu gadījumā neatbilstības būtiskām prasībām, kas var radīt augstu vai nopietnu apdraudējuma risku, tika konstatētas 11 precēm (21% no visām precēm un 61% no visām saņemtajām elektroiekārtām - Ziemassvētku virtenes, AC adapteri un USB lādētāji).
Rotaļlietām un bērnu precēm kopumā nopietna riska līmeņa neatbilstības būtiskajām prasībām tika konstatētas 7 precēm (47% gadījumos no visām saņemtajām rotaļlietām un bērnu precēm – piemēram, māneklītis, grabuļi, veidošanas masa, krītiņi), kuru lietošana var radīt, piemēram, nosmakšanas risku, ķīmiskās saindēšanas risku, aizrīšanās un savainošanās risku.
Liela daļa no precēm netika nodrošināta ar nepieciešamo marķējumu, t.sk. 19 precēm (37%) nebija norādīts CE atbilstības marķējums. 23 preces (58%), kurām ir nepieciešama lietošanas instrukcija – elektroiekārtas, elektriskās rotaļlietas, radioiekārtas - nebija ar to nodrošinātas. Nevienai precei arī nebija pieejama lietošanas instrukcija valsts valodā. Radioiekārtas un bezpilota gaisa kuģi – kopumā 18 preces (100%) - netika nodrošināti ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir obligāta prasība.
AliExpress un Wish reklāmas cena bieži neatbilst patiesajai cenai, veicot pasūtījumu, un tas var maldināt patērētāju. Vairākas platformas realizē tādu negodīgu komercpraksi, kurā maldinošā veidā tiek izmantoti patērētāju uzmanības pievēršanas un ātrāka pirkuma izdarīšanas mudinājuma līdzekļi. Uzmanība jāpievērš arī piegādes iespējas izvēlei - AliExpress platformā ir novērots, ka preces cena var mainīties, izvēloties vietu, no kuras prece tiek sūtīta, proti, pašas preces cena var kļūt zemāka, bet piegādes cena - lielāka. Preces tika piegādātas platformās norādītajā laika intervālā, bet tas pārsvarā bija relatīvi garš (piemēram, AliExpress – 72 dienas, Joom – 70 dienas, eBay – atkarībā no preces pat līdz 3,5 mēnešiem).
Par 50 (96%) no visām piegādātajām precēm, tās saņemot, nebija sniegta informācija par atteikuma tiesību izmantošanu, kā arī kopā ar preci netika sniegta informācija par atgriešanas izdevumu segšanu un to, vai var tikt piemēroti kādi ierobežojumi tās nosūtīšanai.
Projekta īstenošanas gaitā konstatēts, ka vairākām precēm vizuālais izskats mājaslapā būtiski atšķiras no tā, kas tiek piegādāts patērētājam. Rezultātā patērētājs saņem citādāka izskata preci nekā gaidīts, piemēram, fotogrāfijās attēlotas milzīgas disko lampas vietā iegādāts plaukstas izmēra gaismeklis, magnētiskās bumbiņas, kuru izmērs platformā nav norādīts, realitātē izrādās divu milimetru diametrā.
Iegādājoties preces no trešo valstu pārdevējiem, t.sk. interneta platformās, ir jābūt īpaši piesardzīgiem. Jāizvērtē potenciālie riski, iegādājoties tādas preces kā rotaļlietas, elektroiekārtas, radioiekārtas (viedās preces), bezpilota gaisa kuģi, jo neatbilstošas preces gadījumā var tikt nodarīts kaitējums bērnu un pieaugušo veselībai un drošībai, kā arī īpašumam un videi.
Galvenie secinājumi:
- Kopumā pārbaudītās platformas ir ērti izmantot iepirkšanās nolūkos
- Nauda par nepiegādātajām precēm tiek atmaksāta, arī preces iespējams viegli atgriezt
- Patērētāji viegli pieejami cenas ziņā lētas, bet nedrošas un prasībām neatbilstošas preces:
- Liels nedrošo un neatbilstošo produktu īpatsvars – 75%;
- Nav norādīta atbildīgā persona Eiropas Savienībā – 73% un nepilnīga informācija par pārdevēju;
- Prece nav identificējama;
- Nav drošai lietošanai nepieciešamas informācijas;
- Netiek nodrošināta informācijas par energoefektivitāti;
- Neatbilstoši lietojot radioiekārtu/dronu u.c. – patērētājs var izdarīt pārkāpumu;
- Preces izskats var atšķirties no mājaslapā redzamā;
- Prece var tikt piegādāta bojāta.
Rekomendācijas patērētājiem, izvēloties preces tiešsaistes platformās
- Pievērst uzmanību informācijai par preci un tās pārdēvēju.
- Pievērst uzmanību preces identificējošām pazīmēm, būtiskākajām īpašībām, komplektācijas elementiem.
- Pārliecināties, ka ir norādīta atbildīgā persona ES (piemēram, elektroprecēm, radioiekārtām, rotaļlietām) – ja prece iegādāta pie trešo valstu pārdevēja.
- Rūpīgi iepazīties ar piegādes, naudas atgriešanas, atteikuma tiesību nosacījumiem, kā arī citiem līguma noteikumiem.
- Sekot līdzi, vai nav kādu ‘slēpto’ izmaksu, kas netiek skaidri atšifrētas un paradās tikai maksājuma brīdī.
- Sekot līdzi nedrošo preču atsaukumiem www.ptac.gov.lv un sociālo tīklu kontos – Facebook un Instagram: ptacgovlv.