Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ik dienu saņem vidēji 20 jautājumu un sūdzību par iepirkšanos internetā. Ja pirkumi internetā pirms pieciem gadiem bija populāri noteiktām preču grupām, tad pašlaik interneta vidē var iegādāties teju ikvienu preci vai pakalpojumu. Gemius e-komercijas pētījumā* noskaidrots, ka vairāk nekā 81% aptaujāto pēdējo 6 mēnešu laikā iegādājušies kādu pirkumu internetā. Augot internetā veikto pirkumu skaitam, vienlaikus pieaug arī PTAC un ECC Latvia saņemto sūdzību un sniegto konsultāciju skaits par tieši internetā iegādātām precēm vai pakalpojumiem - 2023. gadā tās ir 6275 saņemtās sūdzības un konsultācijas, kas ir vismaz 25% - 30% no visām sniegtajām konsultācijām un iesniegumiem. Pārsvarā patērētāji ir neizpratnē par atteikuma tiesību izmantošanu, kā arī bieži vien pasūtītā prece vispār netiek piegādāta.
Interneta vide negodīgiem komersantiem un krāpniekiem ir labvēlīga, jo tajā var anonīmi darboties no jebkuras pasaules vietas. Krāpnieki atrod arvien jaunus veidus, kā izmānīt finanšu līdzekļus un iegūt cilvēku personīgos datus, taču liela daļa metožu, kuras tiek izmantotas, ir balstītas uz cilvēku neuzmanību, iepērkoties un veicot citas darbības interneta vidē. Tāpēc, lai iepirkšanās pieredze būtu pozitīva un droša, ir svarīgi būt informētiem par principiem, kas jāievēro, iepērkoties internetā.
“Iepērkoties internetā, patērētājam ir tādas pašas tiesības kā parastā veikalā – precei jābūt kvalitatīvai un jāatbilst par to sniegtajam aprakstam. Svarīgi atcerēties, ka ne viss, ko redzam internetveikalā, tā izskatās arī dzīvē - nereti prece fotogrāfijā šķiet skaistāka un lielāka, nekā tā ir īstenībā. Runājot par cenām - ja tiek izmantotas cenu salīdzināšanas lapas, jābūt uzmanīgiem ar lētāko piedāvājumu izvēlēšanos. Cenas, kas ir pārāk zemas attiecīgajam produktam, salīdzinot ar tirgus cenām, var norādīt gan uz negodīgu pārdevēju gan uz to, ka prece ir viltojums,” stāsta PTAC direktore Baiba Vītoliņa.
Kā izvēlēties drošu internetveikalu un pārbaudīt, vai aiz izdevīgās reklāmas neslēpjas krāpšana?
- Izproti, kur un kādā valstī ir reģistrēts pārdevējs - mājaslapā jābūt norādītam uzņēmuma nosaukumam, adresei, kontaktinformācijai
- Izpēti atsauksmes un sūdzības par tirgotāju
- Netici līdzīgiem un slavinošiem komentāriem
- Pārliecinies par piedāvāto norēķinu veidu un to drošumu
- Ja iespējams, norēķinies ar bankas karti
- Netici dāsniem solījumiem un pārāk lētām cenām
PTAC un ECC Latvia visbiežāk saņemtās sūdzības no iedzīvotājiem ir saistītas ar preču nepiegādi, tāpat gana daudz sūdzību tiek saņemtas par to, ka tirgotājs neļauj izmantot atteikuma tiesības. Par interneta veikala drošību un uzticamību liecina digitālais sertifikāts, par kura esamību vairums cilvēku nav informēti, tāpēc to nepārbauda.
PTAC aicina iedzīvotājus ziņot, ja ir kādas problēmas ar pirkumiem internetā, kā arī tad, ja ieraudzītas fiktīvas un maldinošas reklāmas, kā arī nepatiesi piedāvājumi. PTAC un ECC Latvia mājaslapās pieejama aktuāla un uzticama informācija par patērētāju tiesībām, kā arī pienākumiem. Saskaroties ar problēmām, veicot pirkumus Latvijā, iedzīvotāji aicināti vērsties PTAC, savukārt, veicot pirkumu no citām ES valstīm, sazināties ar ECC Latvia.
Informatīvās kampaņas “Netici brīnumiem internetā!” mērķis ir informēt un izglītot patērētājus par viņu tiesībām un pienākumiem saistībā ar iepirkšanos internetā, un kampaņas laikā interneta vietnē www.fejasveikals.lv tiks izgaismotas biežāk pieļautās kļūdas, iepērkoties interneta vidē.
*Starptautiskā interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmuma Gemius e-komercijas pētījumā aptaujāti 2038 respondenti vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.