Papildu prasības reklāmas jomā var tikt noteiktas dažādos tiesību aktos.
Bērnu tiesību aizsardzības prasības
Reklāmas likums, Bērnu tiesību aizsardzības likums u.c.
- Reklāmā aizliegts izmantot bērnu dabisko paļāvību vai pieredzes trūkumu.
- Bērniem paredzētajā reklāmā vai reklāmā, kas veidota ar bērnu piedalīšanos, aizliegts apdraudēt bērnu tiesības un intereses.
- Aizliegts izmantot bērnus alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklāmā un adresēt alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklāmu bērniem.
- Bērniem paredzētajā reklāmā aizliegts:
- ietvert apgalvojumus, vizuālu vai skaņas informāciju, kura varētu nodarīt viņiem morālu vai fizisku kaitējumu vai radīt mazvērtības sajūtu
- ietvert mudinājumu vai mudināt uz agresivitāti un vardarbību, diskreditēt vecāku, aizbildņu un pedagogu autoritāti;
- vērst uzmanību uz to, ka konkrētu preču vai pakalpojumu iegāde rada fizisku, sociālu vai psiholoģisku pārākumu pār vienaudžiem vai ka attiecīgās preces trūkums izraisa pretēju rezultātu;
- nepārprotami norādīt, ka reklamējamās preces vai pakalpojuma iegāde ir iespējama jebkurai ģimenei, neņemot vērā tās budžetu;
- attēlot bērnus bīstamās situācijās.
- Jāievēro citi aizliegumi un ierobežojumi, kas noteikti bērniem paredzētajā reklāmā normatīvajos aktos, piemēram, Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 13.panta 5.punktā.
Piemēram:
PTAC atzina par aizliegtu reklāmu, kurā attēlots erotiska rakstura žurnāla vāks, uz kura redzams sievietes ķermenis ar atkailinātām krūtīm, un kura izplatīta bērnu auditorijai paredzētajos izdevumos – vairāku veidu DVD diskos ar multiplikācijas filmām, pamatojoties uz, cita starpā, PTAC saņemto kompetentās iestādes atzinumu par to, ka, izplatot to, konkrētais materiāls rada draudus bērna garīgajai attīstībai un tiek pārkāptas Bērnu tiesību aizsardzības likuma normas.
Tabakas izstrādājumu, smēķēšanas produktu un elektronisko smēķēšanas ierīču reklāma
Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likums
Tā ir jebkurā veidā izplatīta komerciāla komunikācija (piemēram, iespieddarbi, plakāti, uzlīmes, reklāmas attēli uz sienām, radioraidījumi un televīzijas raidījumi, klipi, kinofilmas un videofilmas), kā arī darbība, kuras mērķis ir tieši vai netieši veicināt tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču vai uzpildes tvertņu pirkšanu vai patēriņu, tajā skaitā izstrādājumu izvietošana tirdzniecības vietās, izmantojot dažādus patēriņu veicinošus efektus [piemēram, vārdus (saukļus), formas, attēlus, krāsas, gaismas un skaņas efektus];
Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un uzpildes tvertņu reklāma ir atļauta tikai izdevumos, kas paredzēti komersantiem, kuri nodarbojas ar šo izstrādājumu tirdzniecību, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības dalībvalstis vai Eiropas Ekonomikas zonas valstis, un nav paredzēti Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu tirgum.
Piemēram:
Aizliegta ir tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un uzpildes tvertņu reklāma sociālajos tīklos, tīmekļa vietnēs, mazumtirdzniecības vietās, publiskā vidē u.tml.
Likumā noteiktie ierobežojumi neaizliedz tirgotājiem norādīt, ka konkrētajā tirdzniecības vietā tiek tirgoti tabakas izstrādājumi, tabakas aizstājējprodukti, augu smēķēšanas produkti, elektroniskās smēķēšanas ierīces vai uzpildes tvertnes. Piemēram, “Tabakas produktu tirdzniecība”, “Šeit nopērkamas elektroniskās cigaretes” u.tml.
Jāievēro arī citi likumā noteiktie reklāmas ierobežojumi:
- reklāmā attēlot personas smēķējam un lietojam tabakas aizstājējproduktus un bezdūmu tabakas izstrādājumus;
- reklāmas nolūkos izplatīt tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces un uzpildes tvertnes bez maksas;
- ražot un laist tirgū saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus par 18 gadiem jaunākām personām pievilcīgus priekšmetus, kas vizuāli atgādina cigaretes vai citus tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus vai elektroniskās smēķēšanas ierīces un var piesaistīt šo personu uzmanību smēķēšanai vai reklamē šos izstrādājumus vai to ražotājus;
- ražot un laist tirgū tabakas izstrādājumus, tabakas aizstājējproduktus, augu smēķēšanas produktus vai elektroniskās smēķēšanas ierīces, kas vizuāli atgādina saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas, tādā veidā piesaistot par 18 gadiem jaunāku personu uzmanību smēķēšanai, vai reklamē šos izstrādājumus vai to ražotājus.
Alkoholisko dzērienu reklāma
Alkoholisko dzērienu aprites likums
Alkoholisko dzērienu reklāmā ietverama informācija, kas brīdina sabiedrību par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, kā arī informē par alkoholisko dzērienu pārdošanas, iegādāšanās un nodošanas aizliegumu nepilngadīgām personām. Šādai informācijai atvēlami vismaz 10 procenti no konkrētās reklāmas apjoma.
Informācija jāsniedz reklāmas apakšējā daļā ar melniem burtiem uz balta fona, turklāt burtu izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.
* Brīdinājuma tekstā vārda „pārmērīgs” iekļaušana neatbilst Likuma prasībai un jēgai. Jēdziens „pārmērīgs”, būdams neizmērāms un subjektīvs, PTAC ieskatā mazina/var mazināt brīdinošās informācijas iedarbību un tātad arī tās mērķa sasniegšanu.
* Brīdinājuma uzraksts nav jāsniedz, ja alkoholisko dzērienu tirdzniecības, ražošanas un uzglabāšanas vietās tiek izvietotas tikai alkoholisko dzērienu preču zīmes un/vai tiek sniegta pamatinformācija par alkoholiskajiem dzērieniem (piemēram, alkoholiskā dzēriena nosaukums, cena, tilpums un cita patērētājam svarīga informācija), kā arī brīdinājuma uzraksts nav jāsniedz uz sadzīves priekšmetiem, ja tie izmantoti par reklāmas nesējiem (piemēram, lampām).
Jāievēro likumā noteiktie alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumi, tostarp aizliegums vides reklāmās.
Piemēram:
Ir aizliegts alkoholisko dzērienu reklāmā attēlot personu lietojam alkoholisko dzērienu.
Enerģijas dzērienu reklāma
Enerģijas dzērienu aprites likums
Enerģijas dzērienu reklāmā ietverama informācija, kas brīdina sabiedrību par enerģijas dzērienu pārmērīgas lietošanas negatīvo ietekmi. Šādai informācijai atvēlami vismaz 10 procenti no konkrētās reklāmas apjoma.
Informācija jāsniedz reklāmas apakšējā daļā ar melniem burtiem uz balta fona, turklāt burtu izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.
Enerģijas dzērienu reklāmu aizliegts adresēt personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem, kā arī aizliegts izmantot minētās personas enerģijas dzērienu reklāmā vai ar enerģijas dzērienu saistītā audio un audiovizuālā komerciālā paziņojumā.
Enerģijas dzērienu reklāmā aizliegts radīt iespaidu, ka enerģijas dzērieni tiek lietoti:
- piedaloties sporta sacensībās, veicot individuālas vai organizētas aktivitātes fiziskās veselības saglabāšanai vai uzlabošanai, vai slāpju remdēšanai tajās;
- kopā ar alkoholiskajiem dzērieniem.
Enerģijas dzērienu reklāma aizliegta izglītības iestādēs un uz šo iestāžu ēkām un būvēm.
Uztura bagātinātāju reklāma
Ministru kabineta noteikumi Nr.685 „Prasības uztura bagātinātājiem”
Reklamēt atļauts tikai uztura bagātinātāju reģistrā iekļautos uztura bagātinātājus.
Uztura bagātinātāja reklāmā iekļauj norādes "Uztura bagātinātājs" un "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu".
Norāde "Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu" aizņem ne mazāk kā piecus procentus no reklāmas apjoma. Burtu izmērs ir tāds, lai norāde aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.
Uztura bagātinātāja marķējumā, noformējumā un reklāmā nedrīkst ietvert norādi, ka uztura bagātinātājs novērš, ārstē vai izārstē slimības, vai minēt šādu iespēju, kā arī jebkuras tiešas vai netiešas norādes, ka līdzsvarots un daudzveidīgs uzturs nespēj nodrošināt pietiekamu uzturvielu daudzumu.
Mākslīgo maisījumu un papildu ēdināšanas maisījumiem zīdaiņiem reklāma
Azartspēļu reklāma
Azartspēļu un izložu likums
Azartspēļu reklāma ir aizliegta ārpus azartspēļu organizēšanas vietām. Azartspēļu organizēšanas vietās atļauts norādīt tikai azartspēļu vietas nosaukumu un azartspēļu organizētāja reģistrētu preču zīmi.
Piemēram:
Aizliegta ir azartspēļu reklāma ziņu interneta portālā.