Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (turpmāk – OECD) iniciētajās pārbaudēs secināts, ka 79% no tiešsaistē pārdotajām precēm ir nedrošas. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) turpina veikt tirgus uzraudzības aktivitātes, lai novērstu aktuālās preču drošuma problēmas.
Pēdējā desmitgadē, īpaši kopš COVID-19 pandēmijas, e-komercijas apjomi ir pieauguši, tāpēc ir svarīgi sekot līdzi tam, lai patērētājiem piedāvātās preces būtu drošas un standartiem atbilstošas.
2021.gada oktobrī OECD biedri, tostarp arī Latvija (PTAC), veica pārbaudes internetveikalos, lai izzinātu aktuālās preču drošuma problēmas.
OECD iniciēto pārbaužu laikā uzraudzības iestādes pārbaudīja, vai piedāvātās preces ir atbilstošas drošuma standartiem un normatīvo aktu prasībām un cik no tām ir atsauktas no tirdzniecības. Vienlaikus tika pārbaudīts, vai precēm ir atbilstošs marķējums.
Kopumā OECD dalībvalstu uzraudzības iestādes pārbaudīja 4 299 preces, tostarp rotaļlietas, elektroiekārtas, sporta aprīkojumu un bērnu preces, secinot, ka 79% no tām ir neatbilstošas. 80% no pārbaudītajām rotaļlietām un bērnu precēm tika atzītas par neatbilstošām, tāpat 85% portatīvo ierīču izrādījās neatbilstošas. Mājsaimniecībām paredzētajām elektroiekārtām neatbilstība tika konstatēta 64% gadījumu.
OECD veikto pārbaužu laikā atklājās, ka no 1 196 pārbaudītajām precēm 1 044 aizliegtās/atsauktās preces joprojām pieejamas tirdzniecībā. No aizliegtajām/atsauktajām precēm tirdzniecībā visvairāk bija pieejamas rotaļlietas – 1073 –, no tām 485 vannas rotaļlietas, 147 rotaļlietas ar podziņbaterijām un 146 rotaļlietas, kas satur magnētus.
Vienlaikus no pārbaudītajām 1 410 precēm 438 bija neatbilstošas drošuma standartiem. Tika pārbaudītas 525 mājsaimniecības preces un 517 rotaļlietas. Mājsaimniecībām paredzēto elektroiekārtu neatbilstību rādītāji izrādījās augsti – 62% no šīm precēm bija nedrošas.
2021.gadā, veicot tirgus uzraudzības aktivitātes, t.sk. piedaloties OECD organizētajā starptautiskajā tiešsaistes produktu drošuma izpētes projektā (“Sweep”), PTAC pārbaudīja 179 preces Latvijas internetveikalos un trešo valstu interneta platformās. Arī 2022.gadā PTAC turpināja veikt uzraudzības aktivitātes, lai pārbaudītu nedrošu un neatbilstošu preču pieejamību tiešsaistē. No 26 pārbaudītajām rotaļlietām un bērnu precēm neatbilstošas bijušas 16 (trīs bērnu preces, pārējās – rotaļlietas). Desmit no tām tika izņemtas no tirdzniecības. Pārbaudot, vai Latvijas internetveikalos pieejamas cita veida nedrošas preces, līdz 2022.gada decembrim tika konstatētas 29 nedrošas preces (12 mašīniekārtas, 11 elektroiekārtas, divi atpūtas kuģi, divas radioiekārtas u.c.). Visas 29 preces pēc PTAC veiktajām darbībām tika izņemtas no tirgus.
Preču un pakalpojumu uzraudzības departamenta direktore Linda Rinkule atzīst: “Ņemot vērā to, ka tiešsaistē pieejamo nedrošo un neatbilstošo preču skaits joprojām ir liels, mēs turpināsim sekot līdzi tirgus situācijai un veikt uzraudzības aktivitātes, lai situāciju uzlabotu. Uzsveru, ka interneta vietņu uzturētājiem vajadzētu patērētājiem piedāvāt tikai drošas preces, tāpēc komersantiem ir svarīgi sekot līdzi atsaukumiem un preces aprakstā iekļaut nozīmīgāko informāciju un brīdinājumus.”
Ņemot vērā iepriekš minēto, aicinām patērētājus un komersantus ņemt vērā OECD izstrādātos padomus:
Padomi internetveikaliem
Izvirziet preču drošumu pirmajā vietā: neatkarīgi no tā, kādas preces Jūs pārdodat, pārliecinieties, ka tās ir drošas. PTAC atgādina, ka, pirms preci piedāvāt, izplatītājam ir jāpārliecinās, vai prece ir nodrošināta ar nepieciešamo marķējumu, piemēram, preces identifikācijas pazīmēm (ražotāja nosaukumus un adrese), CE marķējumu, vai tai ir pievienoti vajadzīgie dokumenti, instrukcijas un drošības informācija latviešu valodā.
Pirms preces ievietošanas internetveikalā
-
- Regulāri sekojiet līdzi preču atsaukumiem gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī.
- Esiet informēti par to, kuru preču tirdzniecība ir aizliegta un uz kurām precēm ir attiecināmas specifiskas prasības.
- Preces aprakstā iekļaujiet brīdinājumus, lietošanas instrukciju, vecuma ierobežojumus, etiķetes u.c. specifisku un tehnisku informāciju.
Pēc preces ievietošanas internetveikalā
-
- Atsaukuma gadījumā nekavējoties izņemiet preci no tirdzniecības.
- Informējiet patērētājus – sazinieties ar tiem, kad rodas šaubas par preces drošumu.
- Ja prece tiek identificēta kā nedroša, informējiet patērētājus par tās risku un to, kā ir iespējams atgriezt preci.
- Esiet sasniedzams saziņā ar patērētājiem un tirgus uzraudzības iestādēm.
Padomi tiešsaistes platformām
-
- Izstrādājiet noteikumus, lai identificētu un pārbaudītu pārdevēju, pirms tas publicē informāciju par preci.
- Informācijai par pārdevēja identitāti un kontaktinformācijai jābūt viegli atrodamai.
- Izveidojiet patērētājiem iespēju ziņot par nedrošām precēm gan platformai, gan pārdevējam.
- Palīdziet patērētājiem pieņemt atbildīgu un informētu lēmumu — pieprasiet pārdevējiem iekļaut visu attiecīgo preču drošuma informāciju preces aprakstā.
- Sadarbojieties ar tirgus uzraudzības iestādēm, lai identificētu pastāvīgas problēmas, riskus un reaģētu uz tiem.
- Izglītojiet pārdevējus par to pienākumiem un atbildību.
- Izmantojiet IT risinājumus, lai atklātu un no tirdzniecības izņemtu nedrošas preces, īpaši tās, kas ir publicētas OECD GlobalRecalls, Safety gate (RAPEX) un citās publiskajās nedrošu preču datubāzēs.
- Regulāri sekojiet līdzi preču atsaukumiem gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī.
- Pārliecinieties, ka pārdevēji brīdina patērētājus pārtraukt nedrošas preces lietošanu un izvieto preces atsaukumu. Ja pārdevējs nepilda savus pienākumus, informējiet patērētājus par to, kā rīkoties attiecīgajā situācijā.
- Veidojiet sarakstu ar atsauktajām precēm, kas ir tirgotas platformā, un pārliecinieties, ka šī informācija ir viegli atrodama un saprotama.
Padomi patērētājiem
Izvirziet preču drošumu pirmajā vietā: būt informētam, iepērkoties tiešsaistē, ir vislabākā aizsardzība pret apdraudējumu, ko var radīt nedrošas preces
Pirms pasūtījuma veikšanas
- Pievērs uzmanību, pārbaudi un pajautā: vai tas ir droši?
- Zini, no kā pērc – pārbaudi pārdevēja vēsturi, atsauksmes, preces atgriešanas iespējas
- Vai šo preci ir aizliegts tirgot? Ja tā, nepērc to!
- Vai šī prece ir atsaukta no tirdzniecības?
- Vai preces aprakstā ir pieejama informācija par preces drošumu, piemēram, lietošanas ierobežojumi?
- Ja neesi pārliecināts, jautā pārdevējam.
- Ziņo par precēm, ko uzskati par nedrošām.
Pēc pasūtījuma veikšanas
- Pievērs uzmanību un pārbaudi:
- Vai precei piemīt īpašības, kas bija minētas aprakstā?
- Vai ir brīdinājumi vai norādījumi par preces drošu lietošanu?
- Iepazīsties ar brīdinājumiem par preces drošumu, lai neapdraudētu sevi!
- Ja uzskati, ka prece ir nedroša, informē tirgus uzraudzības iestādes, pārdevēju un tiešsaistes platformu.
- Vienmēr seko norādījumiem preces atsaukuma gadījumā!