Jaunumi

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) ir novērojis strauji augošu tendenci tīkla mārketinga izplatībai sociālo mediju vietnēs. Tīkla mārketinga darbība ir viens no biznesa veidiem, kas saistāms ar uzņēmuma un to produktu reklamēšanu. Satura veidotāji jeb influenceri (turpmāk – satura veidotāji) gūst labumu no uzņēmuma, gan saņemot atlaides tīkla mārketinga preču iegādei, gan saņemot samaksu no pārdotās produkcijas apjoma, ko nopirkuši cilvēki, kas piesaistīti tīklā šīs personas grupai. Ir svarīgi atcerēties, ka arī šādās situācijās patērētāji ir jāinformē par saziņas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot norādi #reklāma. Vienlaikus PTAC aicina patērētājus uzmanīties, sociālo mediju vietnēs pamanot ierakstus par tīkla mārketinga produktiem – visticamāk, šāda publikācija ir uzskatāma par reklāmu, nevis personīgā viedokļa atspoguļojumu. 

Tīkla mārketingam ir raksturīgas vairākas pazīmes. Piemēram, šī sistēma ir balstīta pārdošanas piramīdas principos (cilvēks cilvēkam), darbība tiek organizēta un tiek veidots darbinieku tīkls, tīkla mārketinga dalībnieku materiālie ieguvumi ir atkarīgi no piesaistīto cilvēku skaita un produktu pārdošanas apjoma. Piedāvātie produkti ir raksturīgi konkrētai tīkla mārketinga sistēmai, kas nosaka piedāvājuma klāstu un kvalitāti, tāpat tiek organizēti produktu popularizēšanas pasākumi. Svarīgi, ka iespēja iegādāties produktus ir nodrošināta personām, kuras darbojas tīkla mārketinga sistēmā, kā arī citām personām, izmantojot tīkla mārketinga dalībnieku piedāvātās iespējas. Dalībnieki reklamē tīkla mārketinga sistēmu, dalību tajā un piedāvātos produktus. Būtisks biznesa panākumu gūšanas nosacījums ir jaunu dalībnieku piesaistīšana un produktu pieprasījuma veicināšana, izmantojot aktīvu reklāmu, tai skaitā, sociālo mediju vietnēs to integrējot personiska rakstura informācijā. 

Dalība tīkla mārketinga sistēmā, piesaistot jaunus sistēmas dalībniekus un veicinot produktu pieprasījumu, un saņemot atlīdzību, ir uzskatāma par saimniecisko darbību, savukārt jebkādi tīkla mārketinga sistēmas piedāvāto produktu pieprasījumu veicinoši pasākumi ir vērtējami kā komercprakse.  

PTAC ir izstrādājis materiālus satura veidotājiem, skaidrojot, kādām ir jābūt publikācijām sociālo mediju vietnēs, lai tās atbilstu normatīvo aktu prasībām un lai īstenotā komercprakse nebūtu uzskatāma par maldinošu. Esot iesaistītam šādā tīkla mārketinga shēmā, satura veidotājam, stāstot vai rādot produktus vai citu informāciju, kas vērsta uz jaunu klientu piesaisti, ir pienākums sniegt skaidras un uzskatāmas norādes, ka publicētais saturs ir reklāma. PTAC atgādina, ka komerciāla satura gadījumā norādēm par reklāmu jābūt izmantotām visā īsā stāsta jeb “story” garumā. Savukārt patērētājiem ir jābūt vērīgiem, sociālo mediju vietnēs pamanot ierakstus par tīkla mārketinga produktiem – visticamāk, šāda publikācija ir uzskatāma par reklāmu, nevis personīgā viedokļa atspoguļojumu. 

PTAC vērš uzmanību uz to, ka sociālo mediju vietņu publikācijās ir jāsniedz patiesa un pierādāma informācija. Svarīgi ir ņemt vērā, ka, īstenojot tīkla mārketingu, Latvijas patērētājiem ir atļauts reklamēt un piedāvāt tikai tādus produktus, kas ir reģistrēti un atļauti Latvijas tirgū. Piemēram, Latvijā ir atļauts tirgot un piedāvāt pārdošanai tikai tādus uztura bagātinātājus, kas reģistrēti Pārtikas un veterinārajā dienestā. Vienlaikus PTAC atgādina, ka uzturu bagātinātāju reklāmā atļauts izmantot tikai tādus apgalvojumus un veselīguma norādes, kas ir atļautas un atbilstošas normatīvo aktu prasībām. Uztura bagātinātāju un citu pārtikas produktu reklāmā nav atļauts izmantot maldinošu informāciju par produktu īpašībām saistībā ar cilvēka veselību, piemēram, attēlus ar “pirms” un “pēc” rezultātiem ar norādi par uztura bagātinātāja labvēlīgo ietekmi. Tāpat nav atļauts izmantot citu personu atsauksmes, kuru patiesums nav zinātniski vai profesionāli pierādīts, kuras sniegtas par samaksu, cita veida atlīdzību, biznesa sadarbības vai citu līgumisko attiecību ietvaros. Reklamējot uztura bagātinātājus, jāsniedz brīdinājums “Uztura bagātinātājs” un “Uztura bagātinātājs neaizstāj pilnvērtīgu un sabalansētu uzturu”. 

Tāpat kā līdz šim, PTAC turpinās vērtēt sociālo mediju vietņu satura atbilstību normatīvo aktu prasībām. 

Baneris Ieteikumi influenceriem 3
Baneris Ieteikumi influenceriem 2
Baneris Ieteikumi influenceriem 1
Sanita Gertmane

Sanita Gertmane

daļas vadītāja - 209
Sanita.Gertmane [at] ptac.gov.lv