Īstenojot Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulas (ES) 2019/1150 par taisnīguma un pārredzamības veicināšanu komerciālajiem lietotājiem paredzētos tiešsaistes starpniecības pakalpojumos (Regula) prasības, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) 2021. gadā realizēja projektu “Komerciālajiem lietotājiem paredzētu tiešsaistes platformu uzraudzība”, izvērtējot minēto platformu pakalpojumus, kas sniegti Latvijā, lai veicinātu un atvieglotu patērētājiem piedāvāto preču un pakalpojumu pārdošanu.
Regula attiecas tikai uz tādām tiešsaistes platformām, kas darbojas kā starpnieks starp saimnieciskās darbības veicēju un patērētāju un sniedz tiešsaistes starpniecības pakalpojumus komerciālajiem lietotājiem, lai tie varētu piedāvāt preces vai pakalpojumus patērētājiem. Regulējums aizsargā to saimnieciskās darbības veicēju intereses, kuri sadarbojas ar minētajām tiešsaistes tirdzniecības platformām.
Projektā veiktās uzraudzības galvenais mērķis bija informēt platformu pakalpojumu sniedzējus par jaunajām prasībām un uzraudzības iestādes konstatētajām neatbilstībām, kā arī veikt nepieciešamos pasākumus to novēršanai. Ņemot vērā to, ka tiešsaistes starpniecības pakalpojumi kļuvuši par galvenajiem jaunajiem uzņēmējdarbības modeļiem un šos pakalpojumus izmanto ne tikai privātais, bet arī publiskais sektors, projekta ietvaros tika izvērtētas 12 platformas – piecas tirdzniecības, četras salīdzināšanas platformas un trīs reklāmas platformas.
Projekta realizēšanas laikā 2021. gadā tika uzsāktas 12 administratīvās lietas. No tām 5 lietas ir pabeigtas, nekonstatējot pārkāpumus, bet aicinot turpmāk komercprakses īstenošanā ievērot atbilstošus nosacījumus, 5 lietu izskatīšana pabeigta, konstatējot pārkāpumus, kas novērsti, tiešsaistes platformām labprātīgi iesaistoties un veicot atbilstošus pasākumus, 1 lietas izskatīšana nav pabeigta un tiek turpināta šogad, 1 lietā tiek gatavots lēmums, lai panāktu konstatēto pārkāpumu novēršanu, izdodot administratīvo aktu. PTAC biežāk konstatētie pārkāpumi bija saistīti ar komerciālajiem lietotājiem piedāvāto līguma noteikumu neatbilstību saistībā ar pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu vai izbeigšanu, paziņojumu nodrošināšanu pastāvīgā informācijas nesējā, datu apstrādi, ranžējumu un sūdzību risināšanas iespējām.
Šajā uzraudzības jomā pakalpojuma sniedzēji un/vai komerciālie lietotāji var vērsties PTAC, lai saņemt konsultāciju, ja rodas jautājumi par regulas piemērošanu vai citi ar šo tēmu saistīti jautājumi.